Annonce
Knoglevenlig livsstil
Events

Sådan får du en knoglevenlig livsstil

“Knoglevenlig livsstil” handler blandt andet om at spise sundt, dyrke motion og at få den rette mængde af kalk, D-vitamin og K-vitamin. Se her, hvordan du bedst passer på dine knogler.

Knoglerne skal holde hele livet. Undersøgelser viser, at en livsstil med sund kost og motion i barndommen danner grundlag for at fortsætte den sunde livsstil resten af livet. Kostens indhold af kalk og D-vitamin samt motion er i fokus i en knoglevenlig livsstil. Jo tidligere den starter, jo bedre – men det er aldrig for sent. Fysisk aktivitet (særligt vægtbærende) er et af de kraftigste stimuli for knogleopbygning. Tænk bare på en astronaut, som mister ca. 2 procent af sin knoglemasse om måneden, fordi de er i vægtløs tilstand.

Ens knoglemasse kan dog påvirkes på mange andre måder; arvelige faktorer, daglig kalkindtagelse, fysisk aktivitet, aldring og bestemte typer medicin (fx binyrebarkhormon) er faktorer, der alle har betydning for knoglemassen. Man kan således godt selv spille en meget aktiv rolle, når det handler om at bevare sin knoglemasse bedst muligt.

Sådan får du en knoglevenlig livsstil:

“Knoglevenlig livsstil” handler om at spise sundt og varieret, få den rette mængde af kalk, D-vitamin og K-vitamin, og dyrke motion. Derudover bør man undgå at ryge og drikke alkohol i større mængder.

Begge dele kan påvirke hastigheden af knoglenedbrydningen negativt. Undgå store mængder kaffe, da mere end otte kopper kaffe dagligt kan bevirke et øget tab af kalk fra nyrerne.

6 råd til at passe på dine knogler:

  • Sørg for at drikke mælk, spise mælkeprodukter eller andre kalkrige produkter hver dag.
  • Dyrk regelmæssig motion, og sørg for at få mest mulig bevægelse ind i dine daglige rutiner. Sundhedsstyrelsen anbefaler min. 30 minutters daglig bevægelse, f.eks. cykling til og fra jobbet eller skolen. Derudover er det godt, at du får pulsen op minimum 20 minutter et par gange om ugen.
  • Sørg for at få sollys i perioden april-oktober (med måde naturligvis), så huden danner D-vitamin.
  • Hvis du er bekymret for ikke at få nok D-vitamin, fx om vinteren, og ønsker at supplere kosten med et dagligt D-vitamintilskud, vil 5-10 μg være en passende dosis for de fleste.
  • Spis mange grønne grøntsager og bønner, som indeholder K-vitamin.
  • Spis fed fi sk, så du får godt med D-vitamin. Fødevarestyrelsen anbefaler, at vi spiser 350 gram fisk om ugen. Særligt fede fisk er rige på D-vitamin.

Kalk er nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler. D- og K-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler.

Unikalk er sponsor af SØNDAG Ballroom Fitness 2019

Læs mere om Unikalk her, som i år er en af vores sponsorer af SØNDAG Ballroom Fitness. D. 22. september danser vi i Ringsted, og d. 13. oktober danser vi i Kolding. Her får du, udover to timers dejlig dans og en T-shirt til at danse i, også mulighed for at deltage i konkurrencer om præmier fra vores samarbejdspartnere, og så får du en stor goodiebag med hjem. Læs mere, og køb billet her.

 

 

Læs mere om: