https://imgix.femina.dk/media/sondag/2013/04/17/anne-fabricius-bjerre/afb612x325.jpg
Selvudvikling

Anne Fabricius-Bjerre: Sådan mødte jeg Bent – og blev biografdirektør

21. april 2013
af Redigeret af webredaktionen
foto Nellie Møberg, All Over Press
Efter sit første ægteskab mødte Anne Fabricius-Bjerre og Bent Fabricius-Bjerre hinanden. Et møde, der resulterede i et ægteskab og et job som biografdirektør

Egentlig lå det ikke rigtig i kortene at Anne Fabricius-Bjerre skulle drive det til noget stort.

Hun er nemlig fra den tid, hvor mange piger havde flinkeskolen med sig ud i livet og af den grund kom til at have deres egne indre kampe med at sige fra og så sandelig også til, efterhånden som det gik op for dem, at vejen frem ikke altid lå i at være føjelig og flink.

Dengang hed Anne Fabricius-Bjerre Anne Mechlenburg og hørte til i en pæn, borgerlig familie med en mor, der var kontoruddannet, men hjemmegående, og en far, der var civilingeniør. Anne, der er ud af en søskendeflok på fire, tre piger i rap og en lillebror til sidst, blev født i Lyngby, men voksede op i Randers og senere i Aalborg, hvor hendes far blev stadsingeniør og blandt andet var en af hovedmændene bag Limfjords-tunnellen.

LÆS MERE: Københavns Politis tidligere politidirektør Hanne Bech Hansen mistede sin mand efter 44 års ægteskab. Her fortæller hun hvordan hun endnu ikke er ovre sorgen og hvordan hun tackler den.

Piger skulle opholde sig i baggrunden

De fire børn, men især pigerne, blev »strengt opdraget«, siger hun, men Anne Fabricius-Bjerre kalder samtidig sin barndom for både god og tryg.

- Min far mente, at piger skulle holde sig i baggrunden, og at det var mændene, der skulle have jobbene. Vi piger behøvede ikke at optage pladser på de højere læreanstalter. Vi skulle bare have en uddannelse, vi kunne falde tilbage på, hvis vi blev skilt. Jeg hørte tit bemærkninger som »det skal du ikke kaste dig ud i!« eller »det tror jeg ikke er noget for dig!« Det har til gengæld betydet, at jeg har bakket mine egne børn 500 procent op i det, de ville, og roser og roser. Jeg tror jo på, det er enormt vigtigt at få opbakning hjemmefra, fortæller hun.

Anne Fabricius-Bjerre fik en uddannelse som lægesekretær. Det var en hurtig uddannelse. Den mente hendes far, at hun kunne klare.

Efter 12,5 års ægteskab, tre børn og en skilsmisse mødte hun Bent Fabricius-Bjerre, der blandt andet har skrevet titel-melodien til Matador og Olsen Banden-filmene.

LÆS MERE: Kirsten Olesen spillede Agnes i Matador. Og den dag i dag kender folk hende stadig som Agnes. Læs hvordan hun har det med det.

Mødte hinanden ved et middagsselskab

De blev sat sammen til en middag hos nogle fælles venner, som mente, at de to da lige måtte være noget for hinanden. Og det var de jo.

Biografdirektør og filmkender blev hun ved et tilfælde, forklarer Anne Fabricius-Bjerre.

- Og kun fordi Bent stod og manglede en direktør til Dagmar Teatret. Han kom en dag og spurgte, om jeg ville passe telefonen i Dagmar, indtil han fandt en ny direktør. Det tror jeg godt, jeg kan, sagde jeg, husker Anne Fabricius-Bjerre.

LÆS MERE: Skilsmissen mellem Alexandra og prins Joachim blev fulgt tæt af den danske befolkning. Her kan du se billeder fra Danmarks første møde med Alexandra, til brylluppet og videre til Alexandra andet bryllup.

Og det kunne hun. Hun kunne også mere end passe telefon. Og der blev aldrig brug for at finde en ny direktør. For direktøren hed nu Anne Fabricius-Bjerre.

Succes var begynderheld

Anne Fabricius-Bjerre selv kalder det »begynderheld«, da hun gik efter sin fornemmelse, der sagde hende, at der manglede en bestemt type film i det repertoire, der blev vist, og fandt Pink Floyd-filmen »The Wall«. Den kørte næsten to år i Dagmar Teatret og kun dér og var en strålende forretning.

Ud over at lede biograferne i Dagmar Teatret kom hun også til at stå i spidsen for biograferne i Scala og kæmpe med at få folk derop for at se film. Samtidig var hun i en lang periode filmindkøber i hele Skandinavien for Warner-Metronome.

En overvindelse at forhandle med store filmkøbmænd

Selv om det er fortid, er det alligevel interessant, hvordan flinkeskole-eleven klarede sig i konkurrencen med de udenlandske filmkøbmænd.

- I begyndelsen af min Dagmar-tid var det en overvindelse at gå ind på et kontor og skulle forhandle med de store filmkøbmænd. Men jeg lærte at se ud, som om det her var det mest naturlige i verden for mig. Og så får man jo en vis rutine, og efter en tid kører dét. Jeg tror jo faktisk på, at hvis man er entusiastisk og har en passion, så kan man flytte bjerge. Man kan altså også lære at blive en god biografdirektør og en dygtig forretningskvinde, hvis det virkelig er det, man vil, siger Anne Fabricius-Bjerre, der er i dag er skilt fra Bent Fabricius-Bjerre..

Læs også