Hypnose mod søvnløshed? Ja, måske ...

Elsk din krop

Slip søvnløsheden med hypnose!

Lyder det lige langhåret nok til dig? Dét tænkte vi også på redaktionen, så derfor har vi undersøgt sagen nærmere og sendt vores søvnige testperson afsted til hypnose. Resultatet var overraskende. Læs med her!

Kroppen er træt, men hovedet nægter at slappe af. Tankerne kører og i det øjeblik du rammer puden, bliver du frisk, alt for frisk. Masser af danske kvinder lider af søvnløshed og søvnproblemer. Christina Ølund er en af dem. Eller rettere var. For der er kommet lidt andre boller på søvn-suppen, siden hun kastede sig i armene på hypnoterapeut Charlotte bang. Og det er mere end bare søvnmønstret, der har flyttet sig lidt.

Træt af at være træt
Det var nu ikke den store tiltro til eksperimentet, der prægede vores forsøgsperson inden afgang til hypnosen. Men hun var tilpas træt af at være træt til at give det en chance.
"Jeg har altid ment, det var lidt langt ude med hypnose, men på den anden side ville jeg bare gerne ud af den negative spiral, det jo bliver, når man er træt, stresser lidt over det, og stemningen bliver dårlig, så mine søvnproblemer går ud over andre end mig selv - nemlig min familie," fortæller Christina Ølund til Oestrogen.dk

Hypnose, Hamann og hokus pokus
Så afsted til hypnose skulle hun! Efter to år med store søvnproblemer. Kvinden bag hypnosen, Charlotte Bang, er meget langt fra det Ali Hamann'ske og alle de myter, vi kender fra tv. Det er nede på jorden og helt uden hokus pokus, hvis man altså er med på at give sig lidt hen, slappe af og forestille sig billeder i sit hoved. Af en trappe, du skal gå ned af, f.eks., mens du glider ind i hypnosen. Christina parrerede ordre og kom ret hurtigt i en meget dyb og afslappet tilstand.
"Og så bliver det faktisk svært for mig at huske, hvad der skete. Min krop føltes så afslappet, at jeg ikke kunne mærke, hvordan jeg egentlig lå, og det føles efterfølgende som om, jeg lige havde snuppet mig en morfar'."

Gode soveregler:

Sluk for tv og tlf en time inden, du skal sove

Hold dit soveværelse køligt

Træn og spis ikke, inden du skal sove

Dæmp lyset i god tid ingen sengetid

Undgå kaffe, alkohol og medicin, før du skal sove

Forsøg at lægge dig på samme tidspunkt hver dag

En hurtig forandring
Luren måtte godt have fortsat lidt, for Christina var dødtræt efteroplevelsen, som lige skulle snakkes igennem med Charlotte Bang. Og hun lover ingenting - i hvert fald ikke samme dag - for der kan snildt gå nogle dage eller mere, før man mærker en lille forandring. Så lang tid gik der ikke for vores testperson, men forandringen lå umiddelbart et lidt andet sted end under dynen. Efter at havde hentet sine børn fra institution mærker Christina nemlig, at hun er 'anderledes'.
"Jeg kunne simpelthen ikke hidse mig op over ungernes sædvanlige leg og larm på bagsædet og tog mig selv stille og roligt at tale dem til ro, hvor jeg normalt farer alt for let op," forklarer Christian om den bonus, der lynhurtigt fulgte med oplevelsen, og som faktisk har varet ved lige siden.

Sov sødt, Christina!
Men hvad med søvnproblemerne, de vågne timer i sengen og den medfølgende, alt-overdøvende træthed? Ja, det er også blevet bedre, selvom det er i forholdet til børnene og selvkontrollen, hypnosen tilsyneladende har battet allermest.
"Det er jo min egen skyld, at jeg har svært ved at gå i seng på et fornuftigt tidspunkt. Men til gengæld kan jeg mærke, at jeg faktisk falder lidt hurtigere i søvn, når jeg først har lagt mig, selvom det ikke er helt slut med at ligge og vende og dreje mig," siger Christina.
Men den største gevinst ved hypnosen findes i den nyfundne selvkontrol og det aflagte temperament.
"Hypnotisøren fortalte, at det ikke er unormalt, at man kan arbejde med flere ting på én gang, og det må så være sket i mit tilfælde. Men dét med børnene er da en sidegevinst, der vil noget."


Nysgerrig? Besøg Charlotte Bang her!

"Har du levet før?" Læs med her!

Tjek dagens horoskop her!

Shop, shop ….

Læs mere om: