weloveyourcurves
Selvudvikling

Modelbooker: "Vi standser dig ikke på gaden, fordi du er en størrelse 44. Vi gør det, fordi du er smuk."

21. marts 2018
af Karoline Mathilde Rasmussen
Foto: PR
Markedet for curve-modeller bliver større og større, men det er en udfordring at få kurvede kvinder og piger ind i branchen, fortæller Kira Plesner, som er head booker hos Le Management.

Det danske modelbureau Le Management har 67 curve-modeller. Til sammenligning har de mere end dobbelt så mange mainboard-modeller under sine vinger.

Hvad er forskellen på de to grupper? Formentlig ikke andet end deres tøjstørrelse. Curve-modellerne skruer sig i størrelse 40 og op, mens mainboard-pigerne passer alt derunder. Lighederne er til gengæld mange: Alle pigerne er smukke, fotogene og tjener penge på deres attraktive ydre.

'Mainboard' er en betegnelse for det, mange nok kalder for 'almindelige modeller', men det er en ret misvisende og diskriminerende term, forklarer Kira Plesner, som er head booker hos Le Management.

- Vi prøver at være gode til at sige, at modeller, der bruger fra 34 til 38 er modeller, og dem, der bruger 40 og op, kalder vi curve. Der er ikke noget negativt ladet i nogen af dem, og der er ikke en af dem, der er normal. Det er bare to forskellige afdelinger, som vi skiller ad.

Når I har væsentligt flere mainboard-modeller end curve-modeller, hvad skyldes det så?

- Der er to aspekter i det. Vi har en kæmpe udfordring i at få fat i curve-modeller. Det er nemmere nu end for fem år siden, men det er stadigvæk svært at finde nogle, som gerne vil. Nogle, som synes, det er fedt og har lyst til at stå frem og sige: Jeg er ikke midlertidigt en størrelse 44. Jeg er en 44, fordi jeg gerne vil være det, det har jeg valgt, og jeg synes, jeg ser dejlig ud. Det er det tungeste aspekt i det, siger Kira Plesner.

- Det bliver let sådan, at vi stopper en pige på gaden, og så er hun helt undrende og forklarer, at hun jo ikke er en størrelse medium, og at hun er meget større inde under sin jakke. Det kan nærmest udvikle sig til en diskussion, hvor vi siger til hende: Ja, jeg er med på, at det er sådan, du ser ud. Det er det, jeg gerne vil have. Når man bliver stoppet på gaden, bliver man det ikke, fordi man er en størrelse 42, det bliver man, fordi man er smuk, siger hun.

Former er i fokus

Når bureauets modelspejdere går rundt på gaden og scouter potentielle modeller, sker det ofte, at curve-pigerne takker nej.

- Jeg kan se, at det går i den rigtige retning, og flere synes, de ser dejlige ud, som de er, men der er stadigvæk en tendens til, at de venter lidt, fordi de ikke er der, hvor de synes, de skal være, siger Kira Plesner.

Det andet aspekt er mere rettet mod hele modeindustrien, hvor de kurvede kvinder har været glemt i mange år.

- Der var jo også kurver i 80'erne, det var bare ikke et fokus for branchen. Hele curve-delen, som vi fokuserer meget på, vokser sig stadig større og større. Om 10 år tænker jeg, at fordelingen mellem modeller er nogenlunde lige, fordi efterspørgslen også bliver større, siger hun.

Er det et must, at man trives med sig selv og sin krop for at blive curve-model?
- Uanset om du er en størrelse 34 eller 44 og tjener penge på dit udseende, er nødvendigvis dejligt, at du også er glad for det. For mig er det vigtigt, at du trives i det, du laver. Jeg tror, det er svært at gøre lige netop det her, hvis du ikke trives i det. Hvis du lever af at se godt ud og er et ansigt for nogen og repræsenterer deres tøj, smykker, sko eller makeup, så tror jeg, det er lidt svært, hvis du føler, du er en undskyldning for dig selv. Det er ikke et spørgsmål om at være i den ene eller anden grøft, men om at sige til sig selv: Jeg kan godt lide at være, hvor jeg er lige nu. Det er ikke givet, at man skal være der for altid, det kan sagtens bare være en periode af éns liv. Ret overordnet for modelbranchen, uanset hvilken tøjstørrelse man bruger, må det klart være det bedste udgangspunkt, at man kigger sig selv i spejlet og tænker, at man er dejlig og helt okay.

Du er perfekt, som du er

Hos Le Management oplever de en stigende interesse for kurvede modeller. Flere og flere kunder er begyndt at bruge curve-piger som ansigt for deres brands, ligesom flere piger langsomt bliver en del af bureauets kurvede kartotek.

- I branchen og i samfundet generelt er man ved at ændre sin opfattelse af kroppen. Der er pludselig kommet status i at være stolt af sin krop og stolt af sine former. Trenden peger hen mod, at det er ligegyldigt, om du hedder petite, tall, eller curve - bare du er dig selv. Før var det meget opdelt i størrelser, men det forholder man sig ikke så meget til længere. Nu er du perfekt, som du er, og der er helt sikkert nogle, der gerne vil booke dig, siger Kira Plesner.

Har curve-modeller samme status som andre modeller?
- Ja, især efter de helt store spillere er kommet meget frem. Personer som Candice Huffine, Ashley Graham og Tara Lynn er kæmpestore curve-piger, og de har virkelig været rollemodeller for kropspositivismen. De er gået forrest og har banet vejen for andre, som har siddet med en drøm, men ikke har haft modet, fordi de ikke har følt, at de har passet ind i den standardformel, de har tænkt, en model har. Diversiteten er generelt blevet større, ikke kun hvad angår størrelse, men i forhold til alle de parametre, man kan stille på.

Som et eksempel på det skred, der er sket i branchen i løbet af de seneste par år, peger Kira Plesner blandt andet på Calvin Klein, som i 2014 for første gang brugte en kvinde med størrelse 40 som kampagnemodel til deres undertøjskollektion.

- Det gik folk sindssygt meget op i, hvilket dybest set er foruroligende og misvisende. Det bør være sådan, at når store mærker sætter en størrelse 40 i spidsen, at folk så tænker, at hun er flot, snarere end at hun er kurvet. Når man kigger ud af vinduet er 90 procent af piger og kvinder en størrelse 40, så i den forstand er det ikke noget specielt.

Er din vurdering, at det ikke er noget, der trækker overskrifter om 10 år?
- Nej, det tror jeg ikke, det gør. Grænserne kommer til at flyde mere og mere ud. Mange brands, vi arbejder med, differentierer ikke mellem det ene og det andet. De har bare en webshop med alle mulige forskellige piger. Hvor vi i dag ser, at brandsene har underlinjer rettet mod plus size-piger, kommer det til at være mere flydende og naturligt i fremtiden. Sådan håber jeg i hvert fald, at det bliver; lige nu kan du jo knapt nok gå ind i en almindelig butik og købe tøj, hvis du er større end en størrelse 42!

Vind en modelkontrakt og bliv Le Managements nye curve-model


lige her.

Læs også