Bliv bedre til at håndtere kritik med disse 10 tips
Foto: Shutterstock
Elsk din krop

10 tips: Sådan håndterer du kritik

Av, den sved. Har du også svært ved at tage imod kritik?

1. TAK FOR OPMÆRKSOMHEDEN. Når du får kritik, feedback, respons, så se det i allerførste omgang som, at det, du gør/har gjort, bliver bemærket. Vær taknemmelig for kritikken, og sig det til personen – også selv om du ikke har lyst. Når vi siger tak, forsvinder lidt at smerten, og vi føler kontrol over situationen. 
 
 
2. HVEM ER AFSENDEREN? Din partner, børn, chef, familie, nærmeste kollega, venner? Der er stor forskel på, hvem kritikken kommer fra, og hvordan den rammer. Vær bevidst om, at din relation til vedkommende kan farve og forkludre din måde at tage imod kritikken på.
 
 
3. ADSKIL TINGENE. Hvis kritikken er berettiget, bør det ikke betyde noget, hvem den kommer fra. Så hvis du bliver irriteret pga. personen og jeres relation, så vær opmærksom på, at kritikken kan være på sin plads. Undgå at forkaste gode råd ved at adskille budskabet fra personen. 
 
Læs også: Sådan træffer du en god beslutning (også når du er i tvivl)
 
4. KEND DIT FORSVAR. Hvordan reagerer du typisk, når du møder kritik? Bliver du ked af det, såret, flov, går du til modangreb, forsvarer du dig, bliver du vred, krænket, forsøger du at undgå personen, lader du som ingenting og husker for evigt og søger hævn? Er din reaktion konstruktiv? – hvis ikke, så skal den justeres og trænes.
 
 
5. TID KAN VÆRE EN FAKTOR. Plejer du at forkaste kritikken med det samme og tænker så over den og tager den måske til dig senere? Eller accepterer du al kritik, men forkaster den sidenhen? Kend din tidsmæssige udvikling. 
 
 
6. FIND DET BRUGBARE. Arbejd på at tage kritik som brugbare råd frem for at se den som en anklage. Andres feedback giver dig mulighed for at lære mere om dig selv og om, hvordan det, du gør, bliver opfattet. 
 
Læs også: 11 tips til at slippe den dårlige samvittighed
 
7. HVAD ER FORMÅLET? Nogle gange er det ikke klart, om kritikken er berettiget eller brugbar. Fokuser på, hvad budskabet kan være – også selv om du ikke nødvendigvis er enig. Tænk igennem, før du enten afviser eller tager den til dig. Se på, hvad formålet med kritikken er, og hvor den kommer fra. 
 
 
8. TRÆN OG OPSØG KRITIK. Som med alt andet bliver vi bedre, hvis vi øver os. Så jo mere vant til kritik du er, jo mindre uhensigtsmæssigt vil du reagere, fordi du ikke tager det personligt, men evner at kigge på budskabet, afsenderen og samtidig forholder dig til dine forsvarsmekanismer. Når du efterspørger kritik, så gør det konkret: ”Hvad oplever du, at jeg gør godt/mindre godt?”
 
 
9. TAG DET TIL DIG. Erkend, at der er noget i kritikken, og lad være med at fortsætte i en endeløs diskussion. Reflektér, og spørg dig selv: ”Kan jeg bruge den til noget?” Hvis du kan, så brug den. 
 
Læs også: Blogger Nina Q: Det uperfekte er blevet et ideal - og jeg hader idealer!
 
10. KOM VIDERE. Bliv ikke hængende i kritikken, selv om det for mange kan være svært at lade være. De fleste af os er nemlig indrettet så fjollet, at vi ikke fokuserer på de 10 mennesker, der synes, vi er et hit – men derimod dvæler ved den ene, der måske ikke er så positiv stemt. Kom videre, og fokusér på det positive. 
 
 
 
Læs mere om: