Tips & guides

Hold dig fra de høje hæle

Flere centimeter under hælen kan give permanente smerter, så tænk dig om, inden du hopper i de højhælede.

Det kan godt være, at de giver benene længde og gør dem flotte, men du kan få varige skader af at spankulere for meget på de høje hæle.
Ved et naturligt skridt lægges vægten først på hælen og derefter på den forreste trædepude. Det meste af vægten bliver således på hælen. Men det forhindrer de høje hæle.

Se knebene, der gør dine højhælede behagelige at have på

"Når man går med høje hæle, så får man al vægten om på forfoden, så går man faktisk på knoglerne, og det er vidst åbenlyst, at det ikke er godt," siger Dorthe Gransøe, der er statsautoriseret fodterapeut.

For meget vægt på forfoden giver nemlig flere problemer. Senerne bliver irriterede og det giver ømme fødder, ligesom den naturlige stødabsorbering ved et normalt skridt forsvinder. Det belaster både ryg, lænd og skinneben, som ofte ender i smerter.

"Udover overbelastning så risikerer man faktisk også at få forkortet sine akillessener, fordi de ikke bliver strakt ordentligt ud. Det betyder jo, at det kan komme til at gøre rigtig ondt, når man så går på bare tæer eller i flade sko," forklarer Dorthe Gransøe.

Læs også: Sådan klæder du dig efter din kropstype

Dans i hæle er endnu værre
Ikke nok med at det ikke er godt at gå med høje hæle, det er faktisk endnu værre at danse i dem. Det viser en ny norsk undersøgelse bragt i Forskning.no
Ved dans belaster du nemlig foden endnu mere, end når du går. Og derfor er der risiko for at ødelægge cellevævet i fødderne, hvis du danser meget i hæle over 4,5 cm.
Dog behøver du ikke fuldstændig afskrive sko med hæl på, for det allerbedste er faktisk en lille bitte smule højde under hælen.

"En hæl på to cm eller mindre kan være godt for din ryg og lænd, men det skal være en ordentlig solid hæl og ikke en tynd stilethæl," siger Dorthe Gransøe.

 

Læs mere om: