Annonce
Krop og kost

Gravid eller arbejder på det?

Det kræver nærmest en doktorgrad at finde rundt i alle de tilskud, vi skal have som gravide (og allerede inden vi bliver det). Bliv klogere på både den vigtige folsyre og de andre vitamintilskud her.

Sekundet du tænker på at blive gravid, træder nye bekymringer ind. Vitaminer og kosttilskud for eksempel. Hvad er forskellen på folsyre og folinsyre, hvad skal jeg vælge, og hvornår skal jeg tage det? Det første er heldigvis ikke så kompliceret, for selv om det kaldes forskellige ting, er det i praksis det samme. Folsyre, folacin, folat eller folinsyre. Det vigtige er ikke, hvad det hedder – men at du får det.

Først det vigtigste: Hvorfor?

På 22-29. dagen efter befrugtningen lukkes fostrets neuralrør, og senere udvikler det sig til hjernen og rygmarven. I denne proces spiller folsyre en vigtig rolle. Gode kilder til folsyre er fx broccoli, asparges, brune bønner og spinat, men selv om du spiser disse dagligt, kan det være svært at få tilstrækkeligt folsyre alene gennem kosten. Det er derfor, det anbefales at tage det som tilskud.

Hvor meget?

Et tilskud på 400 mikrogram dækker behovet for folsyre. Tag det enten i form af en multivitaminpille til gravide – fx APOVIT Gravid Multi, hvor du også får en række daglige mineraler og vitaminer sammen med folsyren – eller tag det som en tablet kun med folsyre.

Hvornår?

Det anbefales at tage folsyre, allerede fra du/I går i gang med at arbejde på at blive gravid. Så går I i de tanker, så bare i gang med folsyren. Tag folsyren til og med 12. graviditetsuge. Er graviditeten ikke så planlagt, og det sker jo, så gå i gang med folsyren, når du opdager, at du er gravid.

Andre tilskud under din graviditet

Når du er gravid, har både du og dit barn i maven brug for ekstra mange mineraler og vitaminer.

D-vitamin

Sundhedsstyrelsen anbefaler en række tilskud, bl.a. calcium og D-vitamin. For at både mor og baby skal få nok D-vitamin anbefales et dagligt tilskud på 10 mikrogram hele vejen igennem graviditeten – og igen som tilskud til barnet, fra det er 2 uger til 2 år.

Jern

Fra 10. graviditetsuge anbefales et tilskud af jern, som mange af os har ret små depoter af. Jerntilskuddet skal helst tages uden for måltiderne og evt. i forbindelse med C-vitamin, så absorberes det bedst i kroppen.

Omega-3

Gravide skal helst spise 350 g fisk om ugen, gerne fed fisk som laks, makrel og sild (dog ikke rovfisk som tun, gedde og aborre, der kan indeholde for store mængder kviksølv). Hvis du har svært ved at nå op og spise så meget fisk, kan du supplere din kost med APOVIT Gravid omega-3.

Find alle tilskud på apoteket

På apoteket kan du købe APOVIT Folsyre og APOVIT Gravid multi, som indeholder mange forskellige vitaminer og mineraler, bl.a. den anbefalede mængde folsyre og D-vitamin. Her finder du også APOVIT Gravid Jern og APOVIT Calcium, der er tilpasset gravide. Spørg på apoteket, hvis du har brug for yderligere hjælp.

Kosttilskud kan ikke erstatte en varieret kost.

Apovit Folsyre, 58 kr.

KILDE:
Sundhedsstyrelsen
Fødevarestyrelsen