Annonce
Gravid
Gravid

3 tips til at holde maven i balance under din graviditet

Gennem din graviditet kan du godt have lyst til at leve af krydderboller og kanelgifler, og maven kan være stor som en ballon – også selvom du kun er i femte uge og ikke burde kunne se noget endnu. Her er tre tips til at holde den gravide mave i ro.

Advertisement

 

Mens du er gravid, kan din mave ændre sig til ukendelighed – og vi taler ikke kun om bulen, der vokser sig større og større til glæde for alle. Tarmflora er ikke et særlig sofistikeret emne at bringe op. For mange er det et tabu, som vi gemmer væk og prøver at ignorere.

Har du en fornemmelse af, at der er noget galt med maven, er det altid en god idé at ringe til lægen. Er det ikke noget alvorligt, kan du selv prøve at berolige graviditetsmaven med disse tre tips.

 

1. Dyrk motion

Når man er træt, har kvalme og ikke har så meget overskud, kan det være hårdt at skulle tænke på motion. Men når du bevæger dig, sætter du gang i hele kroppen – også i maven. Fordøjelsen har godt af motion, så det er bare om at komme op og i gang. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at alle gravide dyrker mindst en halv times motion om dagen, medmindre lægen fraråder det. Har du ikke været vant til at motionere før graviditeten, kan du sagtens begynde nu. Ifølge Sundhedsstyrelsen er det fint at være let forpustet, men samtidig ikke presse kroppen til grænsen. For eksempel er svømning, træning på motionscyklen eller en rask gåtur tre gode motionsformer. Der findes også specielle gymnastikhold for gravide.

 

2. Sørg for at have en normal bakteriebalance i din tarmflora

Som gravid er der et hav af forskellige ting at tage hensyn til, og det kan godt være svært at finde rundt i junglen af kostråd og sygdomme, medicin og konsekvenser. Det er for eksempel ifølge Sundhedsstyrelsen meget almindeligt for gravide at få en urinvejsinfektion under graviditeten på grund af hormonændringer og forandringer i kroppen. Urinvejsinfektioner behandles primært med antibiotika, som ud over at slå de dårlige bakterier ihjel også tit risikerer at tage nogle af de gode bakterier med i købet.

 

3. Tænk over, hvad du putter i munden – og hvordan

Når du bliver gravid, kan det ændre fuldstændig på dit forhold til mad. Måske er du træt, har kvalme og får helt andre spisevaner, fordi din lugte- og smagssans forandres. I den tid er det ikke ligefrem fuldkorn og grove grøntsager, der frister. Kvalmen kan påvirke din lyst til både at spise og drikke, men lever du af hvidt brød og chokoladekiks, kan det meget let føre til ubehag i maven. Derfor er det en rigtig god idé at følge nogle basale råd til, hvordan du holder gang i maven:

  • Spis fiberrigt og grønt så meget af tiden som muligt, fordi fibre sætter gang i tarmens aktivitet. For eksempel indeholder groft brød, frugt, grøntsager og havre masser af fibre.
  • Fibre suger meget vand, så husk at drikke masser af vand, og ignorer ikke din tørst.
  • Tyg maden grundigt, så den bliver lettere at fordøje
  • Undgå at spise for meget sukker, selvom det frister.
  • Spis gerne tørret frugt, som ”fedter” tarmen ind.
  • Er det helt umuligt at få grov mad ned midt i morgenkvalmen, så vent til et tidspunkt på dagen, hvor kvalmen ikke er så slem.
  • Undgå krydret, stærk og fed mad, fordi det er længere tid om at blive fordøjet.
  • Tager du et tilskud af jern, kan du holde et par dages pause og derefter tage jerntilskuddet hver anden dag. Virker det ikke, så skift eventuelt præparat eller tal med din læge.

Det er vigtigt, at du giver maven tid til at fordøje og går på toilettet, når du skal. Ellers kan du risikere rifter og hæmorider, og det gør absolut ikke toiletbesøget mere behageligt. Så tag et ugeblad med på toilettet og slap af, mens kroppen gør sit.

 

Kilder: Sundhedsstyrelsen, Apotek.dk, DR, Jordemoderforeningen

Lactocare Mother and Child

Lactocare Mother & Child er et kosttilskud, der indeholder mælkesyrebakterier og fiskeolie. Du kan finde Lactocare Mother & Child på apoteket, eller se mere på Lactocares hjemmeside.