Familieliv

Kvinder, drop knibeøvelserne!

Knib, knib, knib... Kvinder (og især nybagte mødre) bliver tudet ørerne fulde med, at de skal huske knibeøvelserne, men nu viser det sig, at de kan være direkte usunde.

Omkring 350.000 danske kvinder lider af inkontinens, dvs. at de ufrivilligt lækker urin i større eller mindre grad. Det er særligt kvinder, som har gennemgået en vaginal fødsel, der kæmper med problemet. Studier viser, at 47 procent af alle kvinder over 40 år er ramt.

Hidtil har knibeøvelser været anset som mirakelkuren på at få bugt med den slappe bækkenbund. Dem udfører man bl.a. ved at 'klippe tissestrålen over', når man er på toilettet.

Har ikke den forventede effekt

Men ifølge Lotte Paarup, fysioterapeut og bevægelsesekspert fra www.denintelligentekrop.dk, har knibeøvelserne ikke den effekt, som de fleste forventer.

- Der kommer hele tiden ny viden frem om bækkenbunden, og vi ved i dag, at den slet ikke fungerer, som vi troede for bare 10 år siden. Bækkenbunden er som en elastik, der arbejder tæt sammen med andre dele af kroppen. Her spiller åndedrættet, kropsholdning og vores bevægelser en afgørende rolle. Vi må derfor tænke i nye baner for at træne musklerne i bækkenbundet rigtigt, siger hun.

Kan ligefrem gøre skade

Lotte Paarup er ikke kun skeptisk overfor knibeøvelsernes effekt, hun mener rent faktisk, at de for mange kan gøre langt mere skade end gavn, fordi de er med til at gøre muskulaturen stiv og uelastisk og herved faktisk svag.

Forskere, bevægelseseksperter og nyere litteratur bekræfter Lotte Paarups skepsis overfor den traditionelle knibe-træning.

- I min praksis ser jeg mange kvinder, der har knebet et helt liv, uden at deres bækkenbund er blevet stærkere. De kan altså sagtens udføre knibeøvelserne korrekt, men lider stadig af inkontinens i større eller mindre grad. Min konklusion er derfor, at det ikke nytter bare at knibe med bækkenbunden, hvis den skal støtte dig i dine bevægelser. Ved at knibe for meget bliver den tværtimod stiv og uelastisk, og et knib er kun en lille del af, hvad bækkenbunden skal kunne for at være stærk. Kroppen er mere kompleks, men alligevel smart, og det kan sagtens trænes. Et knib kan kun bruges, når du kniber, siger hun.

Men hvad skal vi så gøre?

Træn din bækkenbund

Du kan få mere information om Lotte Paarups nye dvd og se trailer her

Og gratis tips om Lotte Paarups bækkenbundstræning her

Der er ifølge Lotte Paarup et hav af andre øvelser, man kan lave med langt større effekt, og som gør bækkenbunden automatisk stærk hele dagen.

Nogle af disse øvelser finder du helt gratis i faktaboksen, der er tilknyttet denne artikel.

Ønsker du tips til flere øvelser, har Lotte Paarup lavet dvd´en 'Den elastiske bækkenbund - innovativ bækkenbundstræning', som du også kan finde mere information om i faktaboksen.

- Jeg har oplevet stor interesse for at finde alternative måder at træne sin bækkenbund på, og derfor har jeg lavet denne dvd. Hvis de traditionelle knibeøvelser virkelig var så effektive, ville vi ikke se så mange kvinder, der udfører dem og stadig har problemer med at holde på vandet. Derudover ønsker mange også at forbedre deres sexliv, hvilket heldigvis er en af mange bonuseffekter af hensigtsmæssig træning, siger Lotte Paarup.

Læs også:
Din krop efter fødslen