Forretter

Grillede grøntsager med ricottacreme

6. marts 2012
af Susanne Palmqvist
Foto: Anders Schønnemann
De grillede grøntsager kan forberedes i god tid, så du kan gå og nusse med dem uden at stresse. Du kan bruge dem som en lækker forret, men både grøntsager og creme smager også godt som tilbehør til kylling

(forret/tilbehør til 6 personer)250 g snackgulerødder,2 peberfrugter, røde og gule1-2 auberginer1½ spsk. olivenolie½ tsk. karrypeber1-2 courgetterfintrevet skal af 1 økocitron1 spsk. friskhakket rosmarin1 spsk. olivenolie1 spsk. hakket tørret timian1 tsk. revet hvidløg1 spsk. olivenolieCREME:1 bæger ricotta, 250 g1 spsk. olivenolie2 -3 spsk. friskrevet parmesan1-2 håndfulde små spinatblade, hakkedeDRYS:hakket persilleKog de små gulerødder i 8 minutter. Lad dem køle af i koldt vand, og tør dem. Gril peberfrugterne i ovnen, til de får sorte pletter. Læg et viskestykke over, og lad dem køle af. Pil skindet af dem, og skær dem i mindre stykker. Skær auberginerne i tynde skiver på langs. Drys med salt, og lad det sidde i 10 minutter. Skyl dem, og tør dem godt. Bland olien med karry og peber. Vend aubergineskiverne i olien. Læg dem på bagepapir/alufolie på en plade, og gril dem i ovnen i 3-4 minutter på hver side.Skær courgetterne i 1 cm tykke skiver. Bland olien med citronskal og hakket rosmarin. Læg skiverne på papir/folie på en plade, og gril dem, til de er lysebrune på begge sider.Vend gulerødderne med olie, timian og hvidløg. Rist dem på en grillpande, til de får mørke striber.Rør ricottaen med olie og parmesan. Hak spinaten ret fint, og vend den i. Smag til med salt og peber.Arrangér alle grøntsagerne på fade eller tallerkener med olie-dryp og persilledrys, og giv creme og brød til.Avokadomayo med grillede rejer