Aftensmad

Stegte sild med kartoffel-karrysalat

15. juni 2009
af Lone Kjær
Foto: Bjørn Jakobsen
Stegte sild er rigtig nem mad. Server dem med en cremet kartoffelsalat og evt. lidt sprød grøn salat.

TID: Ca. 30 min. Til 4 personer. 600 g nye kartofler50 g syltede agurker1 rødløg1 bundt radiser½ dl god mayonnaise1 dl syrnet fløde 9%2 tsk stødt karrySalt og peber1 lille bundt purløg

4 sildefileter50 g rugmelSalt og peber1 spsk rapsolie til stegning

Tilbehør: Evt. sprød grøn salat

1. Kog kartoflerne møre og afkøl dem. Skær dem i skiver. Hak de syltede agurker og rødløget. Skær radiserne i skiver.

2. Rør en dressing af mayonnaise og syrnet fløde og smag til med karry, salt og peber. Vend kartoflerne i dressingen sammen med syltede agurker, radiser, rødløg og klippet purløg.

3. Skær finnerne af sildefileterne og tør dem godt. Skær evt. sildene ud i mindre stykker.

4. Bland rugmel med salt og peber og vend sildene heri.

5. Varm olien på en slip-let pande og steg sildene i ca. 3 min. på hver side, til de er gyldne. Server sildene med kartoffelsalat og evt. sprød grøn salat.

TIP: Sild er en fed fisk, og netop pga. dens naturlige indhold af sunde fiskeolier overstiger fedtenergiprocenten de anbefalede max. 35%. Fede fisk bør indgå som en del af en sund, varieret og næringsrig kost og skal spises med god samvittighed uden fokus på fedtenergiprocenter.

Energi pr. person 550 kcal. Fordelt på: protein 15%, kulhydrat 43%, fedt 42%

Mere sund dansk sommermad:

Sprødstegt kylling med rabarber-speltsalat

Stikkelsbærgrød med yoghurt