mørbradgryde
Aftensmad

Mørbradgryde med gulerodssalat og ovnstegt røsti

af Christine Bille Nielsen 19. januar 2017
Foto: Line Falck
Når røsti steges i ovnen, slipper du for besværet med at vende den på panden. Her får du opskriften på mørbradgryde med gulerodssalat og ovnstegt røsti

Mørbradgryde med gulerodssalat og ovnstegt røsti 

Tid: 30 minutter. Kogetid: 15 minutter. Ovntid: 45 minutter Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 1 svinemørbrad a ca. 650 g 500 g champignoner 2 løg 1 dl hvedemel 4 spsk. olivenolie til stegning 5 dl bouillon ½ bundt frisk timian salt og friskkværnet peber  
  OVNSTEGT RØSTI 1 kg kartofler 250 g knoldselleri ½ tsk. salt og friskkværnet  peber 3 spsk. olivenolie   GULERODSSALAT 4 gulerødder 2 spsk. olivenolie 2 spsk. æbleeddike salt og friskkværnet peber 20 kapersbær   TIL SERVERING 2 stilke persille 2 stilke timian   PRØV OGSÅ: Et godt alternativ til mørbradgryde kan være denne lækre bønnegryde med chorizo - få opskriften her  

Opskrift - sådan laver du mørbradgryde med gulerodssalat og ovnstegt røsti 

  1. OVNSTEGT RØSTI: Tænd ovnen på 200°. Skræl kartofler og knoldselleri, og riv dem groft. Pres væden fra med hænderne.    2. Bland de revne kartofler og selleri med salt og peber. Læg bagepapir på en bageplade, og smør papiret med halvdelen af olien. Fordel røstiblandingen oven på papiret, og form den som en flad og fast firkant. Dryp med resten af olien, og steg røstien i ovnen i 45 minutter, til den er flot gylden.   3. Afpuds mørbraden for fedt og sener, og skær den i 2 cm tykke skiver. Rens champignonerne. Pil løg, og skær dem i skiver. Vend kødet i mel, og brun det i halvdelen af olien i en gryde. Læg kødet til side. Brun løg og champignoner i resten af olien i gryden. Tilsæt bouillon og timian, og kog op. Tilsæt kødet, og lad det simre i 15 minutter. Krydr med salt og peber.   4. GULERODSSALAT: Skræl gulerødder, og skær dem i lange strimler med en skrællekniv. Rør olie og eddike sammen, og vend gulerødderne heri. Smag til med salt og peber, og drys kapersbær over.   5. SERVERING: Skyl og hak persillen. Servér mørbradgryden med gulerodssalat og røsti. Drys med hakket persille og timian.  

Få indkøbslisten til hele ugen her

 

UGENS ANDRE OPSKRIFTER

 

Mandag: Fiskeboller i karry med porrer og æblesalat – få opskriften her

Tirsdag: Forloren hare med hvidløg og rosmarinsauce – få opskriften her

Onsdag: Grøntsagssuppe med perlebyg – få opskriften her

Torsdag: Kyllingebryst med persillesauce og lynstegte rodfrugter – få opskriften her