Aftensmad

Hverdagsmad på budget: Fem lækre retter under 30 kroner pr. person

18. september 2017
af CAMILLA BIESBJERG MARKUSSEN, CHRISTINE BILLE NIELSEN & MAI KNAUER
FOTO: BETINA HASTOFT, LINE FALK & COLUMBUS LETH
Lav velsmagende mad, der ikke gør ondt på pengepungen. Her får du 5 lækre retter der alle koster under 30 kroner pr. person

5 LÆKRE HVERDAGSRETTER UNDER 30 KRONER PR PERSON

TORTILLAER MED CHORIZOFYLD OG AVOCADOCREME

Tid: 30 minutter. Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 2 løg 2 røde peberfrugter 1 spsk. olivenolie til stegning 200 g tørret chorizo 1 dåse kidneybønner   AVOCADOCREME 3 modne avocadoer 1 fed hvidløg 1 dl cremefraiche 9 % salt og friskkværnet peber   TIL SERVERING ½ romainesalat 8 bløde tortillapandekager  
  Pil og hak løgene. Rens peberfrugter, og skær dem i tern. Steg løg og peberfrugter i olie i en gryde ved middel varme i ca. 10 minutter. Skær chorizoen i skiver, og lad den stege med i gryden i 5 minutter. Si vandet fra bønnerne, og skyl dem i koldt vand. Hæld bønnerne i gryden, vend det hele godt sammen, og varm det igennem.   AVOCADOCREME: Halvér avocadoerne, fjern stenen, og tag avocadokødet ud med en ske. Pil og hak hvidløg meget fint. Blend avocadokødet i en minihakker sammen med hvidløg og cremefraiche til en jævn creme. Smag til med salt og peber.   SERVERING: Skyl og tør salaten, og snit den. Varm tortillaer efter anvisningen på pakken. Servér de lune tortillaer med chorizofyld, salat og avocadocreme.  
  BOLLER I KOKOSKARRY MED BLOMKÅLSRIS
Tid: 35 minutter. Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 1 løg 1 fed hvidløg 500 g hakket kalv og flæsk 1 æg ½ dl mælk ½ dl havregryn salt og friskkværnet peber   BLOMKÅLSRIS 300 g blomkål   KOKOS-KARRY-SAUCE 1 løg 20 g smør til stegning 2 spsk. karry 1 dåse kokosmælk (400 g) salt og friskkværnet peber   TIL SERVERING 1 æble 50 g kokosflager   Pil løg og hvidløg, og hak dem fint. Rør hakket kød sammen med løg, hvidløg, æg, mælk, havregryn, salt og peber. Bland farsen godt, og form små kødboller med 2 skeer. Bring en gryde med letsaltet vand i kog, og kog kødbollerne i ca. 5 minutter. Tag kødbollerne op med en hulske (gem kogevandet!).   BLOMKÅLSRIS: Rens blomkålen, og del den i små buketter. Læg dem i den gryde med vandet fra kødbollerne, og lad dem trække i det varme vand i 2 minutter, endelig ikke mere. Hæld vandet fra, og blend blomkålen i en foodprocessor, til det ligner fine hvide ris.   KOKOS-KARRY-SAUCE: Pil løget, og hak det fint. Steg løget i smør i en gryde, indtil det har taget lidt farve. Tilsæt karry, og lad det stege lidt med. Hæld kokosmælken i, kog i et par minutter, og smag saucen omhyggeligt til med salt og peber. Tilsæt de kogte kødboller, og varm retten godt igennem.   SERVERING: Skyl æblet, og skær det i fine tern uden kernehus. Pynt boller i karry med friske æbletern. Drys blomkålsrisene med kokosflager, og servér straks.   PRØV OGSÅ: Få lækre opskrifter på lækre retter der tager maks 20 minutter at lave   TIMIANFRIKADELLER MED KARTOFFELSALAT OG RØD SPIDSKÅL
  Tid: 45 minutter. Hviletid, frikadellefars: 30 minutter. Ovntid: 10 minutter. Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 500 g hakket kalve- og svinekød  salt og friskkværnet peber  6 stilke timian  1 løg  2 æg  3 spsk. hvedemel  1 dl skummetmælk  olie og smør til stegning    KARTOFFELSALAT 800 g nye kartofler  1 bundt forårsløg  ½ bundt bredbladet persille  2 spsk. olivenolie  2 spsk. æbleeddike  1 tsk. grov sennep  salt og friskkværnet peber    SPIDSKÅLSSALAT 1 rød (eller grøn) spidskål (600 g)  2 spsk. olivenolie  saft af ½ citron  1 tsk. honning  salt og friskkværnet peber  Rør kød med salt, peber og hakkede timianblade. Pil og riv løget, og rør det i farsen sammen med æg og mel. Rør mælk i, lidt ad gangen. Sæt farsen på køl i 30 minutter.   KARTOFFELSALAT: Skrub kartoflerne, og kog dem i en gryde med letsaltet vand i ca. 10 minutter, til de er møre, men stadig faste. Hæld vandet fra, og halvér kartoflerne. Rens og hak forårsløg. Skyl og hak persille. Vend forsigtigt kartoflerne sammen med forårsløg, persille, olie, eddike, sennep, salt og peber. Lad kartoffelsalaten trække på køl i 15 minutter. SPIDSKÅLSSALAT: Halvér spidskålen; kassér de yderste blade, og fjern roden. Snit kålen fint. Rør olie, citronsaft, honning, salt og peber sammen, og vend spidskålen med dressingen. Lad salaten trække på køl i ca. 15 minutter inden servering.   Form farsen til frikadeller, og steg dem i olie og smør på en pande i 5-6 minutter på hver side, til de er gyldne og gennemstegte.   PRØV OGSÅ: Gør hverdagen lettere med en madplan. Få alle vores lækre madplaner her   SPAGHETTI MED RICOTTA, KAPERS OG BAGTE TOMATER
Tid: 20 minutter. Ovntid, tomater: 20 minutter. Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 400 g spaghetti   BAGTE TOMATER 500 g cherrytomater 2 spsk. olivenolie 1 spsk. æbleeddike 1 tsk. sukker salt og friskkværnet peber   TIL SERVERING 150 g grøn pesto 50 g store kapersbær 75 g sorte oliven 150 g ricotta salt og friskkværnet peber skal af ½ usprøjtet citron 1 håndfuld bredbladet persille   BAGTE TOMATER: Tænd ovnen på 200°. Skyl og halvér tomaterne, og vend dem med olie, eddike, sukker, salt og peber. Fordel dem i et ovnfad beklædt med bagepapir, og bag dem i ovnen i 20 minutter.   Kog spaghettien efter anvisningen på pakken. Hæld vandet fra.   SERVERING: Hæld den friskkogte spaghetti over i en stor skål. Vend forsigtigt spaghettien sammen med pesto, afdryppede kapersbær, oliven og bagte tomater. Top med skefulde af ricotta, og krydr med salt, peber og fintrevet citronskal. Drys med lidt finthakket persille, og servér straks.   ÅBEN RØDBEDEBURGER MED FETA OG AVOCADOCREME
Tid: 40 minutter. Antal personer: 4   DET SKAL DU BRUGE 350 g rødbeder  1 rødløg ½ bundt bredbladet persille 2 dl havregryn 1-2 spsk. hvedemel 2 æg 1 spsk. grov sennep 1 tsk. stødt spidskommen salt og friskkværnet peber lidt olie til stegning   AVOCADOCREME 2 modne avocadoer saft af ½ citron 1-2 spsk. skyr salt og friskkværnet peber   TILBEHØR 4 skiver rugbrød  1 rødløg 125 g syltede drueagurker 1 mini-romainesalat 4 tsk. god mayonnaise 100 g feta   Skræl rødbeder, og riv dem groft. Pil rødløg, og riv det groft. Pres løg og rødbeder fri for overskydende væde. Skyl og hak persille. Rør rødbeder og løg med persille, havregryn, mel, æg, sennep, spidskommen, salt og peber, så du får en fast fars. Hvis farsen er for våd til at hænge sammen, presses blandingen fri for mere væde – tilsæt evt. lidt ekstra hvedemel. Form farsen til flade bøffer, og steg dem i olie på en pande i 5-7 minutter på hver side, til de er faste og gennemstegte. Vær forsigtig, når bøfferne skal vendes, da de nemt falder lidt fra hinanden.   AVOCADOCREME: Halvér avocadoerne; fjern stenen, og skrab avocadokødet ud. Mos avocadokødet med en gaffel, og rør det sammen med citronsaft, skyr, salt og peber.   TILBEHØR: Læg de 4 skiver rugbrød klar. Pil og snit rødløg fint. Skær drueagurkerne i skiver på skrå. Del salaten i hele blade, og skyl og tør dem. Smør rugbrødsskiverne med mayonnaise, og top med salatblade, rødbedebøf, avocadocreme, drueagurker og rødløg. Smuldr til sidst feta henover, og servér.