Aftensmad

2 x lette ruller

af Louise Dandanell Ørsted 24. juli 2012
Foto: Bjørn Jakobsen
Sunde og lette ruller, som stadig mætter - perfekte til en varm sommerdag

2 x lette ruller (Tid: ca. 1 time)

Ingredienser 10 stk. rispapir +nogle at forsøge sig med

Rejeruller:Ca. 75 g kogt ris2 tsk wasabiSalt1 avocadoSaft fra ½ lime12 store grønlandske rejer uden skal, ca. 60 g25 g spirer f.eks. lucerne10 blade frisk korianderFrisk koriander til pynt

Surimiruller:12 grønne bønner75 g surimi - fås i større supermarkeder typiskved siden af sild m.m.1 gulerod½ rød peberfrugtEvt. små wasabiskudeller koriander til pynt

Tilbehør:Sursød blomme-,soja- og chilisauce

Fremgangsmåde Smag de kogte ris til med wasabi og salt.Skræl og skær avocadoen i skiver og dryp med limesaft. Læg rejer og spirer på en tallerken.Udblød et stykke rispapir i varmt vand, læg det på et fugtigt viskestykke og halvér det.Læg ris, rejer, spirer og avocado midt på papiret og rul sammen. Pynt med koriander. Gentag med resten af ingredienserne.Nip bønnerne og damp dem møre i letsaltet kogende vand. Hæld koldt vand over og dup dem tørre. Skær surimi, gulerod og peberfrugt i lange strimler. Udblød et stykke rispapir i varmt vand, læg det på et fugtigt viskestykke og halvér det.Læg bønner, surimi, gulerod og peberfrugt på papiret og rul sammen. Pynt med wasabiskud. Gentag med resten af ingredienserne.Hvis du vil tilberede rullerne hurtigere, kan du undlade at halvere rispapiret og i stedet bare fordele fyldet midt på papiret, rulle det sammen som en forårsrulle og til sidst skære den fyldte rulle over. Servér rullerne med forskellige saucer.LÆS MERE: Du kan finde flere asiatiske opskrifter og inspiration, HERHvad synes du om denne opskrift?Giv et antal stjerner oppe i hjørnet, eller skriv din kommentar nederst.