https://imgix.femina.dk/media/article/shutterstock_206794447.jpg
Selvudvikling

Teenagerne kan lære os at blive lykkelige

18. maj 2015
af Nadia Laas Hansen
Danskerne er ikke længere verdens lykkeligste folk. Men det kan vi måske blive igen, hvis vi gør som teenagerne, der ser lykken i et smil og ikke bare som et langsigtet mål.

Danskerne har længe brystet sig af at være verdens lykkeligste folk. Men vi er som nation blevet overhalet indenom. Men måske vi skal skæve til vores egne teenagere for at finde opskriften på lykke.

I alt 363 danske unge har nemlig medvirket i en undersøgelse (blandt cirka 3300 teenagere fra otte europæiske lande). Undersøgelsen skulle afdække de 15-19-åriges lykkefølelse, og ifølge dette studie er det teenagerne, der har fat i den lange ende af lykken.

Læs også: 7 ting som lykkelige kvinder gør

Man vælger lykken til

Knapt tre fjerdedele (72%) af studiets danske teenagere ser lykken som et aktivt og personligt valg. At lykke er noget, man vælger. Og at man selv kan gøre noget aktivt for det. I teenagernes øjne er lykken også forholdsvis ligetil.

Hele 70% af de unge danskere definerer livslykke som en generel følelse af velvære og af at være tilfreds eller som blot at kunne værdsætte de små øjeblikke. De sidstnævnte teenagere (31%) har endda tendens til at være en anelse lykkeligere.

Kun få af de danske unge mener, at lykke er at sætte sig et langsigtet mål og nå det. Og under en tredjedel er af den opfattelse, at lykke er noget tilfældigt. At det handler om held, hvis lykken tilsmiler en.

Læs også: 8 tips til lykke uden piller

Med et smil kommer man langt

At forbinde lykken med små øjeblikke gør teenagere i stand til at forstå den umiddelbare værdi af noget så enkelt som et smil. At smile er da også en af de ting, som næsten halvdelen af alle undersøgelsens teenagere siger, at de aktivt gør for at opnå lykkefølelse og sprede glæde. Smil smitter jo. Og hvem vil ikke gerne udsætte sig selv og andre for lige netop den smitte? At smile virker som et naturligt rusmiddel, fordi det ifølge forskning udløser både endorfiner, serotonin og virker som en naturlig smertedræber, der alt sammen giver følelsen af velvære.

Og velvære er jo ifølge teenagere lig med lykke.

Fakta om Coca-Colas europæiske teenagestudie:

Coca-Cola hylder det positive livssyn og opfordrer alle til at ’choose happiness’. Derfor har Coca-Cola finansieret den europæiske undersøgelse ”Why Generation Z Is Choosing Happiness – A Teen Happiness Study”, som er foretaget af Tapestry Research. I alt medvirker 3331 teenagere mellem 15 og 19 år fra England, Irland, Frankrig, Holland, Belgien, Norge, Sverige og Danmark. De 363 af adspurgte teenagere er fra Danmark.
Inspireret af studiet opfordrer Coca-Cola nu alle til at følge teenagernes gode eksempel: Choose happiness – donér et smil på Twitter eller Instagram med hashtaget #DonerEtSmil

Læs også