Selvudvikling

Charlotte Bircows 10 gode råd

af Britta Bjerre 29. december 2009
Foto: Marianne Leth
Charlotte Bircow har lige så stille flyttet sig lidt væk fra fitnesslokalerne og ind i foredragssalene. Her taler hun bl.a. om gå efter det liv, vi gerne vil have. Her får du 10 af hendes gode råd.

Charlotte Bircow har lige så stille flyttet sig lidt væk fra fitnesslokalerne og ind i foredragssalene. Her taler hun bl.a. om gå efter det liv, vi gerne vil have. Her får du 10 af hendes gode råd.

 

1.Brug noget tid af dagen I DAG til at reflektere over dit liv.

Er du der i livet lige nu, hvor du gerne vil være? Hvis der var frit valg på alle hylder, hvad kunne du så tænke dig?

2.Lev 80/20 - dvs. spis sundt seks dage om ugen, og nyd alt du har lyst til på den syvende dag.

Byd din krop på madoplevelser, der pirrer alle sanser.

Mød flere af SØNDAGs kendte kvinder:

  •  
  • Få gejsten tilbage med Karen Thisted 
  • Malena Belafontes tips til New York 
  • Derfor mediterer Sarah Zobel Kølpin 
  • Anne Linnets favoritsange 
  • Let din klima-samvittighed med Connie Hedegaard 

Det skal smage godt, være farverigt og dufte fantastisk.

3.Stræk dig lige så lang du er, når du vågner hver morgen. Tag fem dybe vejrtrækninger, der kommer helt ned i maven med ind- og udånding gennem næsen.

Gør det samme, inden du falder i søvn om aftenen. Det holder dig sund og afstresset.

4.Dyrk motion - gerne hver dag. Hvis du begynder at hive de dårlige undskyldninger frem, så stop tanken og bare let rumpetten og kom afsted.

5.Hver gang du begynder at tænke negative tanker, så tag nogle dybe indåndinger.

Husk dig selv på, hvor meget du har at være taknemmelig for.

Få frisk luft og dyrk motion, så kommer de positive tanker igen.

6.Spis varieret. Prøv at lade der gå fire dage mellem hver fødevare, du indtager.

Hvis du har spist kylling på dag 1, så spiser du først kylling igen på dag 5. Variation i kosten giver dig mulighed for at få mange forskellige næringsstoffer.

7.Når du motionerer, kan du ligeså godt få noget ud af det.

Tre gange om ugen skal du svede igennem og træne intensiv intervaltræning, hvor du er derude, hvor du hiver efter vejret i dine intervaller.

Det forbedrer din iltoptagelse, din fedtforbrænding, styrker dit hjerte og din krop - og holder dig ung.

8.Når du har motioneret, er kroppen i en tilstand, hvor den er bedre til at optage protein end ellers. Denne tilstand varer i to timer.

Spis derfor dagens mest proteinrige måltid, lige så snart du har været i bad efter motion.

9.Mediter 20 minutter nogle gange om ugen - mere hvis du er stresset og har travlt. Det giver dig ro og overskud. Hvis du har svært ved at meditere, så brug visualiserings-cd'ere, der guider dig igennem.

10.98 procent af kroppens celler udskiftes i løbet af et år, så ligegyldigt hvordan du har levet tidligere, og hvor sent du starter, er det aldrig for sent til en livsstilsforbedring. Så bare se at komme i gang.