Annonce
Kvindeløb

Løb: Ekspertråd fra fodterapeuten, massøren og fyssen

Hvordan kommer jeg i gang, hvad gør jeg ved ømme muskler, og hvad med løbesko? Der kan være mange overvejelser i forbindelse med løbeturen, og her får du tips af tre eksperter fra Sana-Time.

Fodterapeut VIBEKE VOSS

1. FIND LØBESKO, DER PASSER TIL DIG

Det skal være løbesko, hvor der er plads til storetæerne, og de skal være støddæmpende.

2. FIND UD AF, OM DU HAR EN FEJLSTILLING

Mange har fejlstillinger, og det kan gøre løbeturen til en pinsel. Find derfor ud af, om du har platfod, hulfod eller særligt skæve storetæer, der kræver særlige indlæg i løbeskoen.

3. TJEK DINE FØDDER FØR LØBET

Mange døjer med ligtorne, hård hud eller nedgroede negle, hvilket kan medføre, at man løber uhensigtsmæssigt. Hvis det er tilfældet, så gå til en fodterapeut.

Fysioterapeut CHRISTINA AMBRUS

1. ACCEPTÉR DIT NIVEAU

Hvis du ikke er vant til at løbe, så acceptér dit niveau og begynd stille og roligt, så undgår du nemlig at blive demotiveret og skadet. En tommelfingerregel er ikke at øge træningsintensiteten med mere end 10 procent om ugen.

2. SÆT DIG ET MÅL

Når vi sætter os et mål for løbeturen, så motiverer det os. Husk også, at løbeturen skal være mere end præstation, det handler også om at opleve velvære og få samvær med andre.

3. HUSK STYRKETRÆNING

En stærk krop kan forbedre dine løbepræstationer. Derudover gør det dig mindre sårbar for skader. Squat, dødløft og planke er tre effektive styrkeøvelser for løbere.

Massør JANNI BOYSEN MEELBY

1. FÅ MASSAGE, SÅ PRÆSTERER DU BEDRE

Massagen gør nemlig dine muskler, sener og led smidige og forebygger løbeskader. Massagen skal helst ligge efter dit løb, da det ikke  er uvant, at du kan blive træt efter massage. Er det ikke muligt, så vent med at træne til to timer efter massage, for at kroppen kan reagere optimalt igen.

2. PLANLÆG DIN MASSAGE OP TIL LØBET OG UNDGÅ SKADER

Hvis du ikke er vant til at få massage, skal du gerne begynde 3-4 uger inden et løb, så kroppen kan nå at vænne sig til det.

3. DRIK VAND

Du skal drikke mindst 1 liter vand efter massagen, så du renser kroppen helt for affaldsstoffer, hvilket gør, at musklerne bliver smidigere og mere bevægelige, så du bedre kan præstere op til et løb.

Sådan finder du din behandler

Er du på jagt efter fysioterapeut, massør eller fodterapeut? Så behøver du ikke at bruge halve timer på nettet for at finde en – du kan nemlig klikke dig ind på Danmarks største behandler-portal på Sana-Time.com, hvor du kan få en oversigt over behandlere. Du kan også købe en sundhedsboks af Sana-Time, som du kan indløse til eksempelvis alt fra rygestoptilbud til massage, og du kan vælge mellem 400 behandlingstilbud i hele landet. Du kan læse mere på Sana-Time.com

Psst ...!

Ømme fødder? Så kan Sana-Time hjælpe dig godt på vej med deres sundhedsboks, hvor du også kan finde hjælp til meget andet.
Læs mere om: