sur og træt kvinde
Selvudvikling

Derfor er du træt og sur: I dag er årets værste dag!

Det er januar, det er koldt – og så er det også den dag i år, der skulle være hårdest at komme igennem! Mandag den 21. januar, der også kaldes ”Blue Monday”, er nemlig ifølge den britiske psykolog Cliff Arnall officielt den værste dag i 2019.

I forvejen vidste vi godt, at januar kan være lidt af en strid kælling. Men lige netop i dag er faktisk den allerværste dag på året, og det er ikke kun i vores hoveder, men også på papiret.

En ny You-Gov-undersøgelse, der er foretaget på vegne af fagforeningen Krifa, viser, at hver anden dansker i forvejen synes, januar er den absolut hårdeste måned at komme igennem. Faktisk er der ikke én eneste af de adspurgte, der har januar som deres yndlingsmåned.

Nu kan januar så også prale af at score titlen som vinder af årets værste dag – også kaldet Blue Monday Det er den britiske psykolog Cliff Arnall, der er opfinder af begrebet og formlen, der kan udregne, hvilken dag på året, der kan klassificeres som den værste. Det er ofte den tredje mandag i januar – og det er altså i år i dag, den 21. januar.

Erhvervspsykologen Rasmus Højbæk, der er tilknyttet Krifa, kan godt forstå, at januar ikke er danskernes yndlingsmåned. Han siger:

”Mange danskere oplever, at januar er svær. Den kolde, mørke måned står i skarp kontrast til decembers hygge, samvær og overflod af mad og søde sager. Samtidig er der lange udsigter til forår og lysere tider.

LÆS OGSÅ: Optimist eller pessimist? 5 veje til et positivt sind

 

Han har tre gode råd til, hvordan man holder humøret højt og den gode arbejdslyst intakt gennem hele januar:

Vær social

Januar kan føles ensom, fordi der ikke er sociale arrangementer i samme grad som i december. Det er derfor vigtigt at holde fast i det sociale momentum i januar, så kontrasten ikke opleves for voldsom. Det kan være alt fra en fredagsøl med kollegerne til en kop kaffe med en savnet veninde eller måske en familiefrokost for hele den pukkelryggede.

Dyrk motion

Oven på decembers overflod af stimulanser kan det føles som om, at der mangler noget i januar. Men man skal undgå quick-fixes som fx søde sager, der efterlader en trang til mere eller en decideret nedtrykt følelse. Dyrk fx motion, der er et sundere alternativ, men udskiller de samme ”glædes”-signalstoffer (bl.a. dopamin og serotonin). Det kan fx være en rask gåtur med kollegerne i pausen eller en tur i fitness efter arbejde.

Drop ”new year, new me”

Lad ikke urealistiske nytårsforsæt diktere dine handlinger i januar. At forandre fastgroede vaner sker sjældent fra dag til dag, det kræver tid og energi. Man skal i stedet lægge en plan for, hvordan man vil opnå de ændringer, man ønsker. Det kan fx være sammen med en kollega, så man er fælles om at lykkes – måske krydret med en konkurrence, der kan motivere lidt ekstra.

 

LÆS OGSÅ: Renée: Positiv tankegang gør (ikke) lykkelig


 

Læs mere om: