træn udendørs
Løb

Træn i naturen: 5 måder at træne udendørs på

Træn ude, så ofte du kan! Naturen har en storslået effekt på krop og sind, og tager du træningen med udenfor, vil du kun mærke, at denne effekt bliver endnu større.

Træningen i naturen giver ikke bare fordelene ved den fysiske motion - men også naturens ro, frisk luft og D-vitamin fra solens stråler. Og så er det ofte sjovere at bruge naturen som træningslegeplads end det indelukkede fitnesscenter. Her er derfor fem måder, du kan tage din træning udendørs på - og det bedste er, at det kan gøres både sommer og vinter.

1. Gå ture

Når du vandrer, sker tingene i et roligt tempo, og du får rig mulighed for at indsnuse alle de sanseindtryk, naturen giver dig. Vandring forbindes ofte med bjerge og fuld oppakning, men sådan behøver det ikke at være. Gå en lang tur ved Vesterhavet og få vind i håret, oplev en historisk vandring i Odsherred, eller tag en tur over på den anden side af Øresund og trav rundt i det svenske landskab en hel dag. Uanset hvor i naturen du vælger at vandre, får du brugt kroppen på en naturlig måde, der hverken slår dig helt eller halvt ihjel.
 
LÆS OGSÅ: 8 tips til en sjovere løbetur
 

2. Hop i havet

Om sommeren er det jo ingen sag at hoppe i bølgen blå. Men der er ingen grund til at stoppe med dét, når vejret bliver koldere. Det kolde vand har blandt andet en positiv effekt på blodomløbet, der kommer på arbejde, både når du hopper i det kolde vand, og når du kommer op. Herudover frigives et hav af signalstoffer i hjernen, der gør dig glad, og så er der den ekstra bonus, at vinterbadere ikke fryser helt så meget som andre mennesker. Ikke mindst får du oplevet naturen på en lidt anden måde.

 

3. Snup cyklen

Når du i hverdagen tager cyklen på arbejde, er det med det formål at nå fra A til B. Men tager du cyklen ud i naturen, vil du opleve, at luften er lidt friskere, du bliver rusket igennem på en lidt anden måde, og du slipper for at stoppe for lyskryds i tide og utide. Har du en mountainbike, er efteråret et oplagt tidspunkt at komme i skoven på. De smattede skovstier og visne blade giver dig lidt ekstra udfordringer og gør turen lidt sjovere, og så er det hele bare lidt smukkere i gule, røde og brune nuancer.
 

4. Tag på vandet

Hvis du ikke vil i vandet, så tag en tur på vandet. Enten alene i kajak i en skovsø eller på havet – eller med hele familien på kanotur. Det er de færreste af os, der ror til daglig, og derfor vil du sikkert opleve, at du får gang i en masse nye muskelgrupper, særligt i arme, ryg og mave. Men du får også set naturen fra en helt anden side, når du befinder dig på vandet. Vandets skvulpen kan i sig selv være beroligende, og den ro, der gerne er ved søer, åer eller ved havet, får dig helt ned i gear – selv om pulsen måske slår lidt hurtigere.
 

5. Dyrk yoga i naturen

Yoga kræver ikke mere end et fladt underlag og en måtte, og derfor er det oplagt at tage måtten med ud i naturen og nyde efterårssolen, mens du bliver strakt godt igennem. Naturen har en positiv og afslappende påvirkning af sindet, og derfor vil du opleve en ekstra effekt ved yogaen, når den foregår i naturen. Find et stille sted på stranden, en åbning i skoven, eller gå ud i haven. Namaste!
 
LÆS OGSÅ: 5 myter om yoga (og lidt om prutter og mænd i g-strenge)
 
Læs mere om: