Løb

Sådan gør du dit løb til en vane

Du fik trænet dig selv op til dit løbemål. Men hvad så nu? Hvordan holder du den gode vane i gang – selv efter at FEMINA Kvindeløb er overstået, og der ikke lige er et mål i horisonten? Vi hjælper dig lige her.

Det med at holde den gode løbevane handler mere om, hvad der foregår oppe i hovedet end nede i benene. Det er det mentale arbejde, der får den gode vane til at blive hængende – og blive ved med at føles som noget rart. For det er det, det dybest set handler om: At fokusere på GLÆDEN ved den gode løbevane.
 
Trin 1:
Etablér løbet som en vane
Første skridt hen imod at bevare den gode løbevane er selvfølgelig, at det rent faktisk er en vane – og ikke bare noget, du lige får gjort, når du kommer i tanke om det. En populær tommelfingerregel siger, at det tager 21 dage at etablere en vane, og det kan der da også være noget om – hvis du faktisk udfører vanen regelmæssigt. Så hvis din løbevane ikke allerede er sat nogenlunde i system, kan det være en fordel at lave et system for den. Måske vil du løbe hver anden dag, måske hver mandag og torsdag eller noget helt tredje.
 
Trin 2:
Tillad dig selv at skulke og fejle
Uanset hvor tjekket din løbeplan er, kan fejl ikke undgås – og den gode nyhed er, at det skal de faktisk heller ikke. Fejl er en naturlig del af en forandringsproces, så lad dem bare komme, uden at du dunker dig selv oven i hovedet med, at nu er du faldet af hesten, fordi du f.eks. ikke kom ud at løbe i dag. ”Løbehesten” står der stadig i morgen, bare rolig. Men prøv at blive bevidst om, hvordan du tænker, når det sker. Hvis du er fuld af selvbebrejdelse, så skift de tanker ud med tanker om, at fejl er en del af forandringen, de sker for alle, og nu har du mulighed for at gøre det endnu bedre herfra.
 
Trin 3:
Beløn dig selv – hver gang
Når vi skal etablere og bevare en god vane, er det vigtigt, den føles givende. Mange arbejder sig frem mod et mål, f.eks. FEMINA Kvindeløb, og det kan fungere rigtig godt. Men den bedste motivation er, når guleroden er lige for enden af løbeturen. Så væn dig til at slutte hver løbetur af med noget dejligt – det kan være 10 minutters stille alenetid i skoven, et opkald til en god veninde, en snack eller en kølende drink efter den varme tur.