løbesko
Løb

Løbesko: Alt hvad du skal vide (og de fedeste lige nu)

Det kan godt være lidt af en jungle at købe løbesko. Her får du alle de bedste tips til at vælge de rette løbesko, hvordan du passer dem så de holder lidt længere - og et galleri med fede løbesko

Sådan finder du de rigtige løbesko til dig

Løbeskoen er det vigtige fundament for ethvert godt løb – både når du træner til daglig, og når du skal med til FEMINA Kvindeløb i maj og juni. Vi hjælper dig med at finde den bedste sko til lige præcis dig
 
Størrelse
Køb løbesko i en større størrelse end normalt. Der må gerne være op til halvanden centimeter luft ude ved tæerne, så der er plads til bevægelse og udvidelse af fødderne under løb.
 
Underlag
Hvor løber du primært? Løber du på hårde overflader som fliser, asfalt eller løbebånd, skal du bruge sko, der har en rigtig god støddæmpning. Løber du derimod på blødere overflader som græsstier og grus, skal du være mere opmærksom på, at skoen er vandafvisende og skridsikker.
 
Pleje
Kom aldrig dine løbesko i vaskemaskinen! Det kan nemlig ødelægge det stødabsorberende materialer så du er tvunget til at købe nye. Brug i stedet en børste til at rengøre skoen, og hold igen med vandet.
 
Udskiftning
Selv om dine sko er slidte og trætte at se på, er det ikke sikkert, de skal skiftes ud endnu. Faktisk løber man bedst i sko, der har omkring 100 kilometer bag sig. En tommelfingerregel siger, at det er tid til nye løbesko, når du har løbet 800 til 1.000 kilometer i de samme sko. 
 
Pris
Gå efter den løbesko, der passer til dig – uanset prisen. Det gælder begge veje, så vælg ikke sko efter, hvad der er på tilbud, men gå heller ikke automatisk ud fra, at den dyreste model er den bedste for dig. Prøv dig frem.
 
NEDERST I ARTIKLEN HAR VI FUNDET 10 PAR AF DE FEDESTE LØBESKO LIGE NU
 

 

Sådan ved du, at det er tid til at udskifte dine løbesko

Noget af det vigtigste for at undgå skader, når du løber, er at have nogle løbesko, der passer til din fod og løbestil – og at udskifte dem, når de er slidte. Hold især øje med mellemsålen, der skal beskytte dine led mod for hårde stød.
 
Du har ikke brug for meget udstyr, når du løber – så længe du har et par gode løbesko, der passer til din fod og din løbestil samt en sports-bh, der støtter, handler resten om komfort. Men til gengæld betaler det sig også at koncentrere sig lidt ekstra om sko og bh, så man undgår smerter eller skader.
 
Ét er at købe de rigtige sko, når man skal have nye – noget andet er at huske at udskifte dem, når de er for slidte. Det kan nemlig være svært at se, hvis man ikke ved, hvad man skal kigge efter.
En tommelfingerregel er, at en løbesko holder cirka 1000 km. Men eftersom det ikke er alle, der holder styr på, hvor mange kilometer de har løbet, og din løbestil, din vægt og løbeunderlaget også betyder noget, kan man ikke helt regne med 1000-kilometer-reglen.
 
Hold øje med mellemsålen i din løbesko
Med mindre du har en tendens til at trække sålen hen af underlaget, når du løber, vil det som regel være mellemsålen, der bliver slidt først. Mellemsålen er fyldt med små huller, ligesom en badesvamp, og den virker derfor stødabsorberende. Den bliver mast sammen af din vægt, hver gang du tager et skridt, men når den bliver slidt, mister den evnen til ”at rejse sig” igen. Derfor vil det være langt hårdere for dine led, når du løber i en slidt sko.
 
Du kan tjekke, om din mellemsål er slidt ved at gribe fat med en hånd i hver ende af skoen og vride den. Den skal helst give dig lidt modstand – er den for blød, er det fordi mellemsålen er slidt.
 
Et tydeligt tegn på en slidt mellemsål er også, hvis du begynder at få ondt i for eksempel begge knæ eller begge ankler.
 
Løbeprogram: Lør at løbe 5 og 10 km på 10 uger
 

Sådan får du dine løbesko til at holde længere

Er du flittig med løbetræningen, bliver dine løbesko desværre også slidt hurtigt – og det kan blive en dyr fornøjelse. Her får du 5 tips, der får dine løbesko til at holde lidt længere
 
Er du habil løber, ved du også, at et par kvalitetsløbesko bestemt ikke er en billig affære. Faktisk anbefaler man, at du skifter dine løbesko, hver gang du har løbet 800-1000 kilometer, og det kan hurtigt mærkes på pengepungen.
 
Men der er et par tips og tricks til at få holdbarheden op
 
Køb sko, der passer til det terræn, du løber på. Hvis du løber på en ujævn og våd vej, skal du ikke købe løbesko, der er lavet til det modsatte. Derudover vil du også få en meget behageligere løbeoplevelse.
 
Brug kun dine løbesko til at løbe i! Det kan være fristende lige at smutte i dem, når du skal et smut i supermarkedet eller hente unger, men faktum er altså, at jo mere du bruger dem til dagligt, jo hurtigere bliver de slidt op.
 
Bind snørebåndene op, når du tager dem af. Selvom det er fristende bare at hive skoene af uden at binde snørebåndene op, så slider du både på skoen og udvider dem.
 
Luft dine løbesko. Lige meget om dine løbesko er våde pga. sved, regn eller fugt, er det vigtigt, du ikke sætter dem tilbage i det mørke skab lige med det samme. Dine løbesko skal nemlig altid luftes efter en god løbetur. Med luftes menes der udendørs luft, for du må aldrig stille dem på radiatoren eller putte dem i tørretumleren - det vil lynhurtigt ødelægge skoens materialer.
 
Skift mellem to par løbesko. Hvis du løber mange kilometer hver uge, er det en god idé at have et ekstra par løbesko, som du kan skifte med. Brug det ene par til de mudrede ture og det andet par til løbeture, hvor du ved, underlaget vil være nogenlunde rent.
 

Galleri: Løbesko: Alt du skal vide

 
 
Læs mere om: