Tarme
Krop & velvære

Mave og tarme i balance: Disse ting skal du spise – og disse skal du undgå!

Mange af os døjer indimellem med maveproblemer – men de kan ofte holdes nede, hvis vi fodrer vores tarme med det rigtige.

Pas godt på dine tarme

De senere år er der kommet fokus på, at vores tarme er mere end blot et system, hvis opgave er at fragte vores mad fra mavesæk til endetarm. Forskning har nemlig bragt tarmenes heltegerninger frem i lyset: De sørger for at holde dig både sund, rask og slank – og endda i godt humør!

Derfor er der god grund til at overveje, hvad du fodrer dine tarmes bakterier med.

 

Fyld maven med:

Grøntsager – dine sunde tarmbakteriers ubestridte livret! Grøntsager er rige på kostfibre og hundredvis af andre sundhedsfremmende stoffer. Spis gerne forskelligt slags grønt.

Bær er fulde af kostfibre og antioxidanter.

Nødder, mandler, kerner og frø indeholder sunde fedtstoffer.

Mørk chokolade – med streg under mørk.

Økologisk mad for at undgå pesticidrester.

Hjemmelavet mad for at undgå tilsætningsstoffer – nogle tilsætningsstoffer, især såkaldte konsistensmidler i mayonnaise og dressinger, giver utæt tarm og betændelse i kroppen.

LÆS OGSÅ: Så stor betydning har dine tarme for dit velbefindende

Hold dig fra:

Alt for meget rødt kød fra firbenede dyr som ko, svin og får. Vælg hellere fisk og fjerkræ. Du kan godt spise rødt kød en gang imellem, men det behøver ikke at ligge på tallerkenen hver aften. For meget rødt kød får mængden af skadelige tarmbakterier til at vokse, og du øger din risiko for åreforkalkning.

Røget kød.

Slik og kager. For meget sukker og sødestoffer som sakkarin giver en fattigere tarmmikrobiota. Det gælder også frugtsukker, så hold igen med juice.

LÆS OGSÅ: Oppustet mave: Sådan slipper du af med den

Dine tarmbakterier vil også takke dig for at ...

Lade være med at gøre hysterisk rent og for at droppe håndspritten, medmindre afspritning giver mening i for eksempel dit arbejde. Vi har godt af de gode bakterier i lidt skidt. Hold almindelige hygiejneregler som at vaske hænder efter toiletbesøg og inden madlavning.

Kysse oftere og mere inderligt. Med et enkelt dybt kys udveksler du 80 millioner bakterier. Nærkontakt med andre mennesker er generelt en gave bestående af fremmede og gavnlige bakterier.

Bruge antibiotika med omhu. Antibiotika dræber ikke blot dårlige bakterier, men også de gavnlige. Visse sygdomsfremkaldende bakterier kræver antibiotika, og her giver det mening med en kur.

Spise probiotika eller yoghurt med bifido- og mælkesyrebakterier, hvis du har taget antibiotika eller haft ”turistmave”.

Tage den med ro og ikke stresse.

Læs mere om: