Hormon-yoga overgangsalder
Krop & velvære

Hormon-yoga: Kom igennem overgangsalderen uden kunstige hormoner

Om du har få eller mange symptomer, så kan hormon-yoga hjælpe dig igennem overgangsalderens gener uden kunstige hormoner, mener yogalærer Lone Hunæus.

Hormon-yoga som middel mod overgangsalder

Skal, skal ikke? Er du parat til at tage kunstige hormoner eller til et par år med hedeture, overvægt og træthed? Det valg står mange overfor, når de rammer overgangsalderen. Men de færreste ved, at noget så simpelt som yoga og kostændringer kan være nok til at booste hormonproduktionen og holde symptomer nede, hvis man går i gang tidligt nok, inden kroppen kommer for godt i gang med at smide de kvindelige kønshormoner ”på gaden”. 

Yogalærer Lone Hunæus har specialiseret sig i hormonyoga, som stimulerer kroppen til at danne tilpas meget hormon til, at huden kan holde sig smuk, cellerne forblive glade og sexlysten intakt. Og i de sidste fire år har hun undervist hold i workshops. Også kvinder på 30.

– Hormonproblemer er altså ikke bare hedeture, men også PCO (polycystisk ovariesyndrom, red.), nedsat sexlyst og ballade med stofskifte, vægt og søvn. Det med søvnen har jeg selv haft inde på livet det sidste års tid, siger Lone Hunæus og understreger, at øvelserne virker big time. Faktisk så meget, at du ikke skal lave dem, hvis der er tendens til østrogenfølsom brystkræft i din familie.

– Men de virker altså kun, hvis du virkelig giver den gas og får trænet regelmæssigt. Det er jo netop ikke hokuspokus, men effektive øvelser, der lægger pres på halvsløve æggestokke, skjoldbruskkirtel og hypofyse – så kønshormonproduktionen bliver reaktiveret.

 

LÆS OGSÅ: 24 tegn på, at din krop er ved at gå i overgangsalder

Øvelse gør mester

Hormonyoga er ”medicinsk” terapi, og derfor afholder Lone Hunæus også primært workshops, hvor man lærer teknikken til brug derhjemme.

– Det lille ord terapi er så vigtigt at få med, for det er ikke nok bare at lave yogaøvelser. Ligesom du ikke kan løbe et maraton eller spille tennis som en professionel uden at træne, så er det her også et spørgsmål om øvelse. Men til sidst bliver din kontakt til dit eget underliv så god, at du kan ”mærke” dine æggestokke, siger Lone Hunæus.

Du skal regne med at lave de særlige øvelser dagligt eller i hvert fald hver anden dag. Til gengæld tager det kun ca. 30 minutter at gennemføre hele programmet, når man først har lært øvelserne helt at kende, siger Lone Hunæus.

Køb abonnement på femina her >

I nogle få tilfælde er yogaen alene dog ikke nok trods en ihærdig indsats

 - Så må man kombinere med kunstige hormoner. Tit kan man dog nøjes med en lavere dosis. Og det er ikke noget nederlag. Under alle omstændigheder gør man klogt i lige tale med sin gynækolog eller læge, hvis man har det helt forfærdeligt, synes jeg. Heldigvis har jeg også oplevet overraskende stor effekt hos flere kvinder, som pludselig får ægløsning eller menstruation efter ikke at have haft det i lang tid, eller som grinende efter et par ugers træning melder, at deres sexlyst er vendt tilbage, siger Lone Hunæus, 53.

 

LÆS OGSÅ: Overgangsalder: Spis dine hormoner i bedre balance

Tre slags overgangsalder

Ifølge Lone Hunæus er der tre typer overgangsforløb, men uanset om du har mange eller få symptomer, så kan yogaen have en gavnlig effekt.

– Der findes de kvinder, som ikke er spor påvirkede, og som bare pludselig en dag ikke får menstruation mere, så er der kvinder med milde symptomer, og endelig er der de kvinder, der virkelig føler, at de er i Helvede. Efter at have arbejdet med det her i fire år kan jeg se, at det virker – i hvert fald lindrende og afbalancerende – selv på dem med flest symptomer. Du kan måle forandringen i blodprøver efter tre måneders træning. Det vigtige er, at man begynder i tide og går til den.

- Det kvindelige kønshormon østrogen er jo som bekendt en vigtig del af at være kvinde, og det er netop produktionen af det hormon, der ebber ud ved overgangsalderen, og som man kan få gang i igen med øvelser, der trykker ekstra på de hormonproducerende kirtler. Og hvis du kun har milde symptomer, vil du jo gerne slippe for hedeture, dårlig søvn, tørre slimhinder, en hud uden glød og en række andet besvær, siger Lone Hunæus.

 

Vil du med på yogahormonkursus?

Hormonyogaterapi er udviklet til kvinder omkring overgangsalderen af 90-årige Dinah Rodriques og praktiseres herhjemme af yogalærer Lone Hunæus, 53, underviser i hormonyogaterapi. Det består af forskellige øvelser, der har det tilfælles, at de ved hjælp af en slags indre massage sætter skub i de lidt sløve hormonproducerende kirtler, øger hormonniveauet og derved reducerer eller helt fjerner symptomer på overgangsalderen. Øvelserne virker naturligt stimulerende og afbalancerende på hormonsystemet og er derfor ifølge hende i princippet sunde for kvinder i alle aldre. Bortset fra kvinder, der ved, at de er hormonfølsomme eller har cancer i bryst, æggestokke og livmoder i familien. Lone Hunæus afholder hormonyogaworkshops dette efterår. Øvelserne vil blive tilpasset individuelt, og de gennemgås flere gange, så du bliver godt rustet til selv at praktisere hjemme. 1.600 kr. inkl. materiale. Tilmelding foregår via mail på [email protected]