Søvn
Foto: Pantherstock
Krop & velvære

Får du søvn nok? Så meget skal du sove hver nat

Du har uden tvivl hørt om de magiske otte timers søvn. Men hvad er fup, og hvad er fakta, når det kommer til den tid, vi skal tilbringe under dynen? Og hvordan får vi det mest optimale ud af den?

Det er ikke for sjov, det kaldes skønhedssøvn. Vi kender det jo alle: For få timer i drømmeland får os ikke just til at ose af friskhed og overskud. Og faktisk har vores søvn også stor betydning for vores generelle sundhed: Når vi sover, er vores energiforbrug nemlig på sit laveste, så kroppen kan koncentrere sig om at genopbygge, så vi er klar til næste dags udfordringer!

Der er altså gode grunde til at få sovet nok og godt, men det er altså lidt lettere sagt end gjort (we know!) Men ved at få svar på disse søvnmyter, er vi i hvert fald lidt tættere på.

Læs også: Søvnproblemer: 10 veje til en bedre søvn

Skal jeg have otte timers søvn hver nat?

Nej! Mange tænker, at otte er det magiske tal, når det kommer til, hvor mange timer vi skal sove, men ifølge søvneksperter er det faktisk en myte. Som hovedregel har alle mennesker i gennemsnit brug for 7,5 timers søvn hver nat. De fleste af os gennemgår nemlig fem søvncyklusser af 90 minutters varighed, og sammenlagt giver det 450 minutter – eller 7,5 timer. Det varierer dog fra person til person, fordi ens søvnbehov blandt andet er genetisk bestemt. Prøv at sov nøjagtigt 7,5 time hver nat i en periode og se, om du generelt føler dig udhvilet – eller om der skal justeres op eller ned.

 

Kan jeg påvirke sit biologiske søvn-ur?

Ja! Hvis du i en periode vænner dig til at gå i seng samme tid hver aften, sove de omkring 7,5 timer og stå op på præcis samme tid næste morgen, vil du efter syv-10 dage opleve, at du har lettere ved at vågne, når du skal op, fordi din døgnrytme indstiller sig efter dit søvnmønster. Og det leder videre til:

Læs også: De 10 mest almindelige drømme: Dét betyder de

Skal jeg gå i seng og stå op på samme tid hver dag?

Ja! I hvert fald hvis du vil have nemmere ved at komme ud af fjerene. Faktisk vil du efter en rum tid kunne opleve, at du endda vågner af dig selv, selvom du ikke har sat en alarm. Selvom man fra naturens side er udpræget natteravn, kan man også lære at ”stille” sit biologiske ur, så det passer til ens livsstil – så længe man sover det, man skal, kan man godt skubbe søvnen frem eller tilbage i døgnet og vænne sig til det.

 

Varierer søvnbehovet livet igennem?

Ja! Det siger sig selv, at babyer og børn har brug for mere søvn end voksne. Hvor søvnraten for nyfødte ligger på op til 17 timers søvn i døgnet, har skolebørn brug for op til 11 timer. I teenage-årene falder søvnbehovet til 8-10 timer i døgnet, og når vi når voksenalderen, falder behovet for timer i sengen til 7-9 timer (i hvert fald hvor vi burde sove ;)). Efter midt 60’erne bliver det endnu lavere: Efter 7-8 timer burde vi i gennemsnit være udhvilede. Vi har altså brug for mindre søvn, jo ældre vi bliver!

 

Bliver min søvn bedre, hvis jeg går i seng inden midnat?

Nej! Det er en skrøne, at klokken bestemmer, hvornår vi sover bedst. Det er altid de første tre-fire timer af søvnen, der er den ”bedste”, og så er det underordnet, om vi går i seng klokken 20.00 eller klokken 01.00 – så længe vi holder os til den faste døgnrytme.

Kilde: www.KK.no

 

Læs mere om: