d-vitamin
Krop & velvære

D-vitamin – får du nok?

En af D-vitaminets vigtigste opgaver er at øge kroppens optagelse af bl.a. calcium, der har betydning for dine knoglers styrke. Du kan spise dig til D-vitamin via fede fisk.Se her, hvilke 6 ting, der har betydning for, om du får det D-vitamin, du skal have

Se her, hvilke 6 ting, der har betydning for, om du får det D-vitamin, du skal have

 

1. Landet, du bor i: Jo længere væk fra ækvator, du bor, des færre af de D-vitamin-producerende stråler rammer dig i løbet af vinteren. I Danmark er vi så langt væk, at vi ikke kan danne D-vitamin fra solens stråler fra oktober til april.
 
2. Luftkvaliteten: Kulstofpartikler fra afbrændingen af fossile brændstoffer spreder og absorberer uvb-strålerne, hvilket formindsker produktionen af D-vitamin. Det samme gør ozon, hvilket vil sige, at hullerne i ozonlaget paradoksalt nok kan være med til at få D-vitamin-niveauerne til at stige.
 
 
3. Brug af solcreme: I princippet blokerer solcreme for uvb-stråler, men i realiteten er det få personer, der bruger solcreme i så store mængder eller så regelmæssigt, at de ingen uvb-stråler får. Et australsk forsøg har således vist, at der ikke var forskel i D-vitamin-niveauerne hos folk, som af og til smurte solcreme på, og folk, der fik en placebocreme.
 
LÆS OGSÅ: Tank d-vitamin med solens stråler - uden at blive forbrændt
 
4. Hudfarve: Melanin er det stof, der gør huden mørk, og mørklødede har derfor mere melanin end lyshudede – og da melanin reducerer hudens evne til at danne D-vitamin, betyder det også, at mørklødede skal være længere i solen for at danne samme mængde D-vitamin, som de mere lyshudede.
 
5. Vægt: Kropsfedt ”suger” D-vitamin. Derfor mener nogle, at det kan fungere som D-vitamin-depot, når kroppen begynder at mangle. Andre studier har dog modsat påvist en sammenhæng mellem overvægt og lavere niveauer af D-vitamin.
 
6. Alder: Ældre mennesker har lavere niveauer af det stof i huden, der laver uvb-strålerne om til forstadiet til D-vitamin, og derfor er ældre menneskers hud heller ikke lige så effektiv, når det kommer til at producere D-vitamin.
 
Kilde: Harvard Medical School og Altomkost.dk
 
LÆS OGSÅ: 6 grøntsager, du aldrig bør skrælle
 
Læs mere om: