Annonce
dårlig mave
Krop & velvære

5 tips til at undgå dårlig mave på ferien

Der er ikke noget værre end at få ferien ødelagt af dårlig mave. Det er bare ikke særlig sjovt eller særlig lækkert at tilbringe de længe ventede sommerdage på toilettet. Vi har derfor samlet fem gode huskeregler, så du får ro i maven i sommerferien.

Vidunderlige feriedage venter forude med spændende oplevelser, mennesker - og ikke mindst mad! Uanset, om det er grillmad og rosé i sommernatten, eller interessante delikatesser på eksotiske destinationer, der venter dig, er det en god idé at tænke lidt på maveregionen, før du kaster dig ud i det kulinariske sommerliv.
Vand
Når du har diarre eller ondt i maven, er det vigtigt at drikke meget vand for at få genoprettet væskebalancen. Ud over den daglige væskemængde skal du drikke 200 ml vand pr. toiletbesøg, hvis du er blevet syg! Drik aldrig vand fra vandhanen, når du er mere eksotiske steder, men kog vandet først, eller køb flaskevand. Sig også nej tak til at få isterninger i din sodavand eller drink, selvom det kan være fristende med en ekstra kold drink – vandet til isterningerne er ofte tappet fra hanen. Drop cola, som er fyldt med sukker. Vand med en knivspids salt og lidt sukker er bedre, når du skal genoprette balancen i maven.

Mad

Grillmad er fantastisk hyggeligt, men kan give virkelig dårlig mave, hvis hygiejnen ikke er god. Bakterien campylobactor lægger nemlig hvert år omkring 4.000 danskere ned med ondt i maven og antallet af smittede stiger hver sommer, når vi laver mad udendørs. Vask dine hænder, hver gang du har rørt ved råt kød, hold kødet på køl, adskil stegt og råt kød nøje, gennemsteg hakkekød, svinekød og fjerkræ og gør alle redskaber grundigt rent bagefter.   
Når du er ude at rejse i lande, hvor risikoen er høj, er det også et godt råd kun at spise mad, som er gennemstegt, og undgå rå fisk eller skaldyr, som har ligget i solen. Salat, som er skyllet i lokalt hanevand, er også en god idé at undgå. I gadekøkkener er risikoen særligt høj, så gå uden om dem, hvis du kan. 

Tilskud

Man kan sikre sig, at ens tarmsystem er godt kørende med et dagligt tilskud af Lactiplus før, under og efter ferien. Lactiplus er en god rejsekammerat, der kan medvirke til, at der er ro i maven, for et tilskud som Lactiplus giver dig hele 5 milliarder mælkesyrebakterier plus calcium, selen og C-vitamin i en dagsdosis på to kapsler – det er lige så mange mælkesyrebakterier, som hvis du spiser en hel liter yoghurt! Calcium bidrager til fordøjelsesenzymernes normale funktion samtidig med, at C-vitamin og selen understøtter immunforsvarets normale funktion. Kapslerne giver et tilskud af mælkesyrebakterier fra 6 forskellige bakteriestammer. De forskellige tarmafsnit har forskelligt miljø, og Lactiplus-stammerne er afstemte efter disse forskellige miljøer.

Håndvask

Vask altid hænderne grundigt med sæbe, før du spiser, og sprit hænderne af. En lille flaske håndsprit i tasken eller lommen er praktisk at have med, og sørger for, at du har rene hænder. Så undgår du rigtig mange af de bakterier, som kan give dårlig feriemave. 

Restauranter

De lokker med eksotiske retter, smilende tjenere og smukt interiør. Men som tommelfingerregel er det i køkkenet, du skal kigge, hvis du vil være sikker på, at en god restaurantoplevelse ikke ender på toilettet. Brug din sunde forbudt og tag et kig på personalet, gryderne og skraldespaden. Er der fluer, madrester og ringe hygiejne, skal du se dig om efter et andet sted at spise. Højrisikolande som Indien og Nepal er næsten garanteret en dårlig maveoplevelse, og risikoen gælder også Nordafrika og Syd- og Mellemamerika. På krydstogtskibe, hvor man er tæt sammen i mange dage, har omgangssyge også tit lidt for gode vilkår. 
Læs mere om: