Slankekure gør det svært at tabe sig

Så er vi nået frem til højsæsonen for slankekure og nytårsforsætter om vægttab. Hvad mange imidlertid ikke ved, er, at slankekure ofte gør mere skade end gavn, og i rigtig mange tilfælde virker de oven i købet mere fedende end slankende

Søndag d. 8. januar 2012 - af Per Brændgaard Mikkelsen









Der findes mange forskellige slankekure under mange forskellige navne, og de har alle den samme type skadelige virkninger. En slankekur går ud på, at du fra den ene dag til den anden laver meget store ændringer i din kost, f.eks. ved at spise efter en fast kostplan, opdele maden i tilladt og forbudt mad, spise dig propmæt i meget mættende mad eller ved at føre regnskab over, hvad og hvor meget du spiser, med henblik på at opnå et hurtigt og stort vægttab.

Slankekuren lærer dig at fornægte sulten og nydelsen, som er grundlaget for den indre spiseregulering. Det fører til overspisning efter kuren - og i særdeleshed overspisning af de forbudte lækkerier. Du går glip af at lære teknikker, der kunne have hjulpet dig til et varigt vægttab. I stedet lærer du en masse rigide regler, som er umenneskelige og umulige at følge i særlig lang tid ad gangen. Du lærer at praktisere en ondartet enten-eller-tænkning, der forhindrer dig i at opdage de livsstilsændringer, som rent faktisk er effektive og holdbare for dig. I værste fald kan slankekuren føre til, at du bliver så besat af madregler, at de kommer til at udgøre en psykisk og social lidelse i sig selv. Som regel fører slankekuren kun til stress, og det kan såmænd være slemt nok. Du bliver stresset af slankekurens regler, så længe du er på kur, og du bliver stresset af din dårlige samvittighed, når du falder i og ikke kan overholde reglerne. Slankestress fører ligesom alle andre former for stress til øget trang til at spise lækkerier, fordi det hjælper til at dulme stress.

Det bedste, du kan gøre, er at give slip på slankekurene og de sort-hvide slanketanker om, at du skal spise noget bestemt i en bestemt mængde eller på et bestemt tidspunkt. Gå i gang med at meditere og lær at håndtere stressen - lav små, gradvise og meningsfulde livsstilsændringer, som du selv bestemmer og i dit eget tempo. Det vil ikke gøre, at kiloene rasler af, men det vil sætte gang i en sund proces med et sundt og holdbart vægttab i stedet for et usundt og uholdbart vægttab.


Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk


Læs også: Forelsket i chokolade>>

Læs også: Sundhed er gud>>

Læs også: Er frugt usundt>>