Kost & motion

Sådan bliver du smuk og sund fra morgenstunden

10 smutveje til hvordan du bliver endnu smukkere om morgenen. Det behøver kun at være små rutiner der skal ændres for at du kan slå øjnene op om morgen og se skønnere ud end du plejer.

Skønhedstip nr 1: DROP SPRUT og BOBLER

Det er efterhånden almindelig kendt, at alkohol virker dehydrerende, men det kan også udspile blodkarrene, hvilket forårsager rødme og hævelser. Hvis du endelig kaster dig over en drink, så prøv at undgå at blande spiritus med væsker med brus, da det helt sikkert får maven til at bule ud. Sukkerholdig juice kan desuden gøre væskeophobninger endnu være, og ja, det gode gamle råd om at drikke et glas vand for hvert genstand holder stadig!

Undgå søvnproblemer ved at finde din søvn type her

Skønhedstip nr 2: RENS, SKYL - OG GENTAG!

Undgå at ligne en panda, når du vågner, så husk at fjerne makeup og vaske dit ansigt inden sengetid. Og det bedste tip er faktisk at udføre rutinen hele to gange. Start med at fjerne makeup med en rensemælk og brug dernæst en rensegel, der fjerner de sidste rester af olie. Gør i øvrigt dig selv en stor tjeneste og brug en fugtgivende tonic og en plejende natcreme, der kan arbejde, mens du snorker.

Skønhedstip nr 3: LAD NATMADEN STÅ

Luk køkkenet minimum to timer før, du går i seng, hvis du vil undgå at vågne op med topmave. Og hvis du absolut må have lidt godt ud på de sene timer, kan du gøre dig selv en stor tjeneste ved at undgå salte ting. Spis i stedet en grapefrugt med lidt frisk, revet ingefær. Grape virker hydrerende og ingefær er antiflammatorisk og har den fordel, at det virker afslappende på huden.

Skønhedstip nr 4: FRISKE KINDER

Wake-Up light fra phillips


Wake-Up light fra Phillips

Har du sovet dårligt, ser du lidt flad ud og er tiden knap? Den bedste quick-løsning til et morgenfriskt look er så simpelt som blush! Lav et par friske æblekinder med en lyserød eller ferskenfarvet blush, som får dig til at ligne en, der lige har været en tur ude i den friske luft. Kombineret med et smil ligner du én, der har sovet mindst to timer ekstra.

Skønhedstip nr 5: LAV DIN EGEN SOLOPGANG

Uanset hvordan man vender og drejer det, er der intet rart ved at blive brutalt vækket af den skrigende lyd fra vækkeuret. Ved at simulere en solopgang i dit soveværelse vågner du ikke bare på en mere human måde, men også mere naturligt. Med en Wake-Up Light bliver rummet gradvist lyst op, hvilket får hjernen til langsomt at vække dig, og på den måde er du langt friskere, når du vågner.

Skønhedstip nr 6: KOFFEIN TIL ØJNENE

Nej, du skal ikke dyppe øjnene i kaffe, men derimod blive gode venner med en øjencreme, der indeholder det opkvikkende stof. Stimulansen mindsker nemlig blodkarrene, så mørke rande fremstår lysere. Når du bruger en øjencreme, der indeholder koffein, inden du går i seng, reduceres væskeansamlinger, mens du sover, hvilket betyder, at området omkring øjnene virker mindre hævede om morgenen. Yay!

Læs også: Vejen ud af kaffe afhængighed - Sådan gør du

Skønhedstip nr 7: VÆR GOD VED KRØLLERNE

Hvis du er en af de heldige, der er velsignet med lækre krøller, er der her et godt råd til dit hår. Hvis du vasker hår om aftenen, så prøv at give det våde hår en omgang gelé, der gør krøllerne knasende sprøde. I løbet af natten bliver håret blødere, og når du står op, har håret den helt rigtige konsistens. Hvis du derimod lægger dig til at sove med tørt hår, så husk at friktionen mellem dit hoved og puden gør dit hår frizzy. Løsningen? Saml håret i en høj hestehale og bind et stykke nylonstrømpe, der ikke giver dig "hestehale-hår" omkring.

C vitaminer gør dig smukkere læs her hvordan

Skønhedstip nr 8: TEA TIME

Flydende, varm fennikel lyder måske ikke specielt lækkert, men fennikel-te har faktisk en ret så god effekt. Frøene bekæmper nemlig luft i tarmene, hvilket betyder, at du vågner op mindre oppustet. Den lakridsagtige smag kræver dog en smule tilvænning, men med et skvæt frisk citronsaft kan du friske smagen lidt op.

Skønhedstip nr 9: HÅRREJSENDE FORARBEJDEhårpleje i qshoppen

Hvis dit hår har en tendens til at se fladt og fedtet ud om morgenen, findes der en nem løsning på problemet. For faktisk kan du forebygge ved at bruge en tørshampoo, inden du lægger hovedet på puden. Drys eller sprøjt ved rødderne indtil håret føles kalket. Tørshampooen, der består af fint pudder, vil absorbere den olie, hovedbunden producerer, mens du sover.

Skønhedstip nr 10: Sov godt

Det er næsten umuligt at se veloplagt ud, hvis du ikke har fået nok søvn eller har sovet dårligt. Det handler ikke blot om at få 7-9 timer på langs, men ligeså meget om, at du sover godt. Falder du i søvn til tV'ets summen, er dit soveværelse for varmt, spiser du lige inden sengetid, er din madras tilfældigt valgt og langt fra den rigtige til netop dig eller kommer der lys ind fra gaden? Ja, så er der en god chance for, at din søvn bliver forstyrret. Det er faktisk ikke for sjov, man kalder det skønhedssøvn, for får du for lidt, øges produktionen af stresshormonet kortisol, der nedbryder hudcellerne, så huden ældes hurtigere og bliver mere slap. Og tro det eller ej, men stillingen du sover i, kan også påvirke dit udseende. Forskning viser nemlig, at du kan undgå "soverynker", hvis du sover på ryggen, hvorimod flere års søvn på siden eller maven sætter sig som dybe linjer og rynker i ansigtet.

Læs også hvordan du bliver morgenfrisk - Få tips og tricks her