Overgangsalder spis dine hormoner i balance
Kost & motion

Overgangsalder: Spis dine hormoner i bedre balance

Vi kvinders hormonbalance har stor indvirkning på vores velbefindende fra teenageårene til overgangsalderen. Og faktisk kan vi selv påvirke vores hormoner positivt med det, vi spiser, mener kostekspert Caroline Fibæk.

Egentlig er det helt logisk: Kvindekroppen og naturen hænger sammen. Kvinders cyklus minder om årstiderne – omskiftelige og foranderlige og påvirkelige – og når vi kommer i overgangsalderen, bliver det helt tydeligt: Vi kan ikke løbe fra vores natur.

Og jo mere vi bevæger os ud ad en vej, hvor vi fylder os selv med mad, overarbejde, stress, kaffe og lidt for meget hvidvin, jo værre får vi det kropsligt. Vi bliver syge, og mange ender med koks i hormonerne. I overgangsalderen er det ekstremt vigtigt, vi tør lytte til, at vi er kvinder og ikke kan tåle det samme som mænd, understreger kostekspert Caroline Fibæk, som uddanner de første hormonterapeuter ved Vallø Slot ved Køge.

Komplekse hormoner

Det er ikke tilfældigt, det netop er blevet hormoner, hun beskæftiger sig med, for som kostekspert har hun gang på gang set, at hormonbalancen indvirker på de ting, kvinder opsøger kosteksperter for: Søvnproblemer, stress, overvægt, væskeansamlinger, angst og dårlig kropsfornemmelse.

– Når kvinders hormoner er ude af balance, er vi præcis lige så pressede, som vores planet bliver af klimaforandringer og forurening, siger hun for at give et billede på, hvor meget vi påvirkes af vores omgivelser.

– Kvindekroppen skal omstille sig mange gange i løbet af et liv. Det er et stort skift at gå fra at være barn til kvinde, til at være fertil, føde og amme et barn til at komme i overgangsalderen og være ufrugtbar. I øvrigt er hormoner jo komplekse, vi påvirkes af hormoner i miljøet, de påvirker hinanden indbyrdes, og hele den suppe skal vores egen hormonbalance navigere i.

 

LÆS OGSÅ: 24 tegn på, at din krop er ved at gå i overgangsalderen

Spis dig i balance

Ifølge Caroline Fibæk gælder det om at ”spise” sine hormoner i balance.

– Der er for eksempel ingen bivirkninger. Du spiser antiinflammatorisk, dvs. nul mælkeprodukter og nul hvede, men derimod sunde fedtstoffer som omega-3 fra fisk, olier, kerner, frø og nødder samt masser af vand og grøntsager – økologiske, så du ikke belaster kroppen med pesticider, der kan have østrogenligende virkning, siger Caroline Fibæk. 

– Til gengæld synes jeg, man skal tænke i ”ja tak”. Spis dog den dessert. Det gælder om at have det godt, men der skal være plads til at nyde en chokoladekage og et glas boblende cava uden dårlig samvittighed. 

Dog gælder det om at forsøge at stille sine cravings med de sundere varianter. Drik smoothies og grøntsagsjuicer lavet på gode råvarer, eller stil din sukkertrang ned rålakrids, chokolade, kakao og hørfrø, som faktisk er nogle ekstremt hormonhelende fødevarer, råder Charlotte Fibæk. Til gengæld er en slankekur bestemt ikke noget, hun vil anbefale, hvis man er i overgangsalder. 

Giv et gaveabonnement i julegave! Vælg imellem 17 forskellige blade - f.eks. FEMINA. Klik her for at læse mere

– Mange kvinder er bange for at blive ældre og tage på og prøver at sulte sig eller går på detox, hvilket gør alting værre, fordi det stresser kroppen, som går endnu mere i ”overgangsalder”. De skal hellere spise mere protein fra f.eks. hampefrø, kylling, koldtvandsfisk, vildt, tofu og edamamebønner til hvert måltid. En håndfladefuld, siger Caroline Fibæk og forklarer, hvorfor protein er så vigtigt:

– Protein opbygger væv, og det er netop det, kroppen og cellerne har brug for. Mere væv hjælper leveren med at detoxe, og som en bonus indeholder protein også amisosyren tryptofan, som indgår i lykkehormonet serotonin, som blandt andet modvirker f.eks. depression og søvnbesvær. 

 

LÆS OGSÅ: Hormon-yoga: Kom igennem overgangsalderen uden kunstige hormoner

Mad, der påvirker din hormonbalance positivt:

  • Al slags frugt (2 stykker dagligt)
  • Alle slags grøntsager (mindst 3 stykker dagligt)
  • Begrænset kød
  • Fisk (fem gange ugentligt)
  • Undgå sukker, kaffe, alkohol og mejeriprodukter
  • Plus linser og bønner (planteøstrogener)
  • Nødder
  • Krydderurter
  • Fuldkorn
  • Fibre

Det kan du også prøve

  • E-vitamin - har vist sig at kunne reducere hedeture, køb et præparat, der indeholder naturligt E-vitamin, eller få det fra nødder og kerner.
  • Maca - øger dannelsen af østradiol, hvis du er i mangel. Tag op til 2.000 mg om dagen. Spørg i helsekosten.
  • Rødkløver-ekstrakt - er et naturligt middel mod lave østrogenniveauer. Fås i helsekostbutikker.
  • Salvieekstrakt  - mindsker sved og hedeture.
  • Ginseng - kan være godt i menopausen og ”før”, hvis der også er tegn på kortisolubalancer.
  • Humle, kamille og baldrian - er gode til at berolige nervesystemet og hjælper på nattesøvnen.
  • Lavendel - virker beroligende og modvirker hedeture.
  • Få flere orgasmer - orgasmer stimulerer østrogenniveauerne hos kvinder i præmenopausen.

Læs mere om: