Mindful motion

Feminas ernæringsekspert Per Brændgaard dyrker mindful motion, som handler om at rette opmærksomheden indad mod åndedræt, kropsfornemmelse. Og han gør det, fordi det er godt for ham

Onsdag d. 8. august 2012 - af Per Brændgaard, Foto: All Over Press

Jeg dyrker mindful motion, fordi jeg kan lide det, og fordi jeg ikke orker andet. Før i tiden tvang jeg mig selv til at løbe og træne hårdt i fitnesscentret for at være "perfekt" og for at få det godt bagefter. Men på et tidspunkt mistede jeg lysten til den slags pligtbaseret motion. Jeg gik derfor på opdagelse i andre motionsformer og fandt frem til, at mindful motion er meget mere mig.

Variér motionsformen
Mindful motion kan være mange forskellige konkrete motionsformer. Det afgørende er ikke den fysiske aktivitet, men derimod selve den måde, man forholder sig til det at motionere på. Det handler om at rette opmærksomheden indad mod åndedræt, kropsfornemmelse og bevægelse fra øjeblik til øjeblik i stedet for udad mod programmet, trafikken eller mål i fremtiden. Jeg veksler mellem fire forskellige motionsformer: Gang i det fri, træning i fitnesscenter (styrketræning eller konditionstræning) eller yoga- og qi gong-agtige kropsøvelser. Jeg følger ikke noget fast program, men mærker efter fra dag til dag, hvad min krop fortæller mig, den har brug for lige der. Nogle dage er det en rask gåtur. Andre gange bliver det en tur på kondicyklen med høj puls til god musik. Og nogle dage er det en omgang blid yoga hjemme på stuegulvet.

 

Mindful motion
- gode råd til at komme i gang...

1. Motion skal være sjovt. Lad være at presse dig selv (eller lad dig presse af andre) til at dyrke noget, du ikke har lyst til, og giv dig selv fri, hvis du virkelig ikke er i stødet.
2. Find 3-4 forskellige former motion, du har det godt med, og vælg så hvilken der passer til dit humør lige i dag.
3. Brug motionen som et afbræk og prøv at meditere, imens du dyrker den.

 

Musik gør det sjovt
Mindful motion kan også foregå, ved at kroppen sættes på autopilot, mens sindet fyldes med noget, der er mere interessant end selve motionen. Når jeg går, så er det rendyrket mindfulness meditation. Jeg lader kroppen gå af sig selv, mens jeg ser, hvordan tanker og følelser hele tiden opstår og forsvinder igen. Når jeg cykler, fylder jeg sindet med energisk, følelsesforløsende og nydelsesfuld musik fra iPod'en, mens benene træder i pedalerne af sig selv. Det er også en slags meditation, hvor øvelsen er igen og igen at trække opmærksomheden væk fra det ubehageligt kedsommelige ved at cykle og over på den dejlige musik.

 

Intentionen er vigtig
Jeg motionerer, fordi det er godt for mig. Jeg gør det ikke for at straffe mig for fortidens synder, for at opnå konkrete mål eller for at være noget særligt. Det er den dybe intention om ubetinget godhed over for alle - inklusive én selv og éns krop. Det er en intention, som jeg træner ved at meditere specifikt på følelsen. Nogle dage er det mest venlige, jeg kan gøre for mig selv, at lade være med at dyrke motion og tage en lur på sofaen i stedet for. Så gør jeg det med den samme intention.

Per Brændgaard, 40 år, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på www.perbraendgaard.dk