Nudging
Kost & motion

Manipulér dine madvaner: 3 måder du kan snyde dig sundere

Gør den sunde løsning til den nemme løsning. Nudging er et friskt pust og en helt ny måde at tænke sundhed på – uden strikse regler, sultekure eller løftede pegefingre. Det bedste er: Det virker!

Vi mennesker er vanedyr, der troligt lader os lokke og forføre af supermarkedernes udspekulerede strategi. Selv om der kun er fem varer på huskesedlen, som alle er at finde i den sunde ende af supermarkedet, går det ofte sådan, at kurven bugner med tre gange så mange varer som planlagt. Ting, der ikke stammer fra planteriget vel at mærke. 

Verden manipulerer med os, og derfor må vi tage sagen i egen hånd og manipulere tilbage, mener forfatterne bag bogen ”Nudging – slip madens magt”:

- Vi har travlt og har tankerne alle andre steder, og derfor sker spisning tit ubevidst. Ved at nudge kan du designe dine omgivelser, så det sunde valg bliver det oplagte valg – også når tankerne er opslugt af mobil og iPad, siger medforfatter Lotte Juul Madsen.

Læs også: 6 grøntsager, du aldrig bør skrælle

HVAD ER DET DER ”NUDGING”?

- Indtil nu har nudging primært været anvendt til at optimere affaldshåndtering, til indretning af supermarkeder og til at spare penge på rengøring på offentlige toiletter. Her har man f.eks. placeret en klistermærkeflue i kummen for at lokke mænd til at ramme kummen i stedet for brættet, og det virker. At nudging nu anvendes i forbindelse med diætvejledning, er nyt, men logisk og effektivt, siger bogens anden forfatter Stine Junge Albrechtsen.

Nudging defineres som en påvirkning af vores valg og adfærd i en forudsigelig retning, men en, som ikke tager det frie valg fra os. Ligesom supermarkederne anvender nudging i profittens navn, kan vi også lokke os  selv til at leve sundere ved at nudg’e. Og Stine Junge Albrechtsen tilføjer, at nudging i modsætning til slankekure ikke er en sur tjans:

- Nudging handler ikke om at være striks og sige nej, og du skal på samme tid heller ikke undgå kulhydrater eller sukker. Ved hjælp af nudging kommer du blot helt naturligt til at begrænse  mængderne.

Forfatterne guider her til 3 situationer, hvor du kan nudge dine madvaner:

Giv et gaveabonnement på femina i julegave - lige nu sparer du 30%. Klik her >
 

1. Når du køber mad:

I supermarkedet, er det en god idé at være på vagt, for du vil med garanti blive fristet, og det er derfor ikke helt dumt at have en indkøbsstrategi i baghånden.

- Snup et stykke mint tyggegummi, før du træder ind i supermarkedet, da dette mindsker lysten til søde sager
- Du har mest overskud til overvejelser i de første minutter af din indkøbsseance. Start derfor i grøntafdelingen
- Køb små emballager og vælg en kurv eller en lille vogn. Så køber du kun det, der er plads til
 
Forskning: Når emballagen på pasta er dobbelt størrelse, øges dit indtag af pasta efterfølgende med 18-25 procent. Hvis det er slik eller snacks i en større pakke, så øges indtaget med 30-45 procent.
 

2. I dit køleskab:

Grøntsagerne er gemt væk i boksene nederst, og lige for snuden af dig står en lækker drømmekage og Risifrutti. Du tager ofte tager den mad- eller drikkevare, du først får øje på, og der er derfor en fin fidus i at style køleskabet, så øjnene falder på de sunde valg

- Gem de usunde sager væk i beholdere, du ikke kan se igennem
- Skær grøntsagerne til små hapsere, og opbevar dem i gennemsigtige bøtter, så de er lige til at få øje på
- Sørg for maks. at have én dåsesodavand i køleskabet ad gangen. Du drikker jo kun de kolde sodavand
 

Forskning: I et amerikansk forsøg pakkede man madrester efter en fest ind i henholdsvis plastfilm og stanniol. Fødevarer i klar plastfilm var væk efter to dage, mens mange af de folieindpakkede fødevarer blev fundet og smidt ud efter 10 dage.

Læs også: Derfor er en blød mave sundere end en flad

3. Når du skal spise:

Det burde være a piece of cake at fylde en tallerken op med mad, men selv her kan du blive narret.

- På en lille tallerken vil en portion syne af meget. Vælg derfor mindre tallerkener, næste gang du køber stel
- Når maden matcher tallerkenens farve, har vi en tendens til at øse mere op. En hvid tallerken giver dig altså lyst til pasta, ris og kartoffelmos, mens en rød tallerken kan lede tankerne hen på tomater eller jordbær
- Spis med pinde. Det øger tiden, du bruger på at spise, og du mærker derfor hurtigere, at du er mæt

Forskning: Forsøg viser, at jo større din tallerken er, jo mere spiser du, og jo flere kalorier får du. Omvendt spiser du mindre mad, hvis du spiser på en lille tallerken. I et forsøg ændrede man tallerkenstørrelsen fra 30,5 cm til 25,5 cm i diameter. Hermed fandt man, at forsøgsdeltagerne spiste 22 procent færre kalorier.
 

Lotte Juul Madsen er klinisk diætist og coach inden for kognitiv psykologi og har 16 års erfaring med diætbehandling af overvægt, diabetes og andre livsstilssygdomme. Stine Junge Albrechtsen er klinisk diætist og arbejder primært med overvægt, livsstilsændring og tarmsygdomme. Sammen har de skrevet bogen ”Nudging – slip madens magt”, som er udkommet på Muusmann’forlag. Se mere på Slipmadensmagt.dk

 

 

Læs mere om: