LCHF Low Carb High Fat

Kost & motion

LCHF - Low Carb High Fat kost der får dig til at smide de overflødige kilo

Med LCHF kost spiser du færre kulhydrater og mere fedt, og kan samtidig smide kilo og blive sundere. Læs mere om LCHF her!

LCHF er en forkortelse for "Low Carb High Fat" som betyder; få kulhydrater meget fedt. Kostretningen LCHF går også under betegnelsen "lavcarbo" eller bare "low carb". Diæten eller kostretningen er relativt ny i Danmark, men er allerede spået til at være "det nye sort" og muligvis det næste kost hit efter Thomas Rodes Stenalderkost. LCHF har i de seneste år skabt en madrevolutioni både Norge og Sverige, og man anslår at op mod hver fjerde svensker spiser efter denne kostfilosofi.

Kort sagt går LCHF ud på, at man sammensætter sine måltider bestående af naturlige råvarer såsom fisk, æg, fjerkræ, kød, grøntsager, fede mælkeprdukter samt naturligt fedt fra olier og smør samt en smule bær og nødder.

Undrer du dig over hvor dine krydderboller bliver af på kostplanen? Ja netop kulhydrater, stivelse og sukker er det du siger farvel til når du lever efter en LCHF kostplan. At undlade disse ting er det der skaber en bedre balance i din krop som bl.a. resulterer i energi hele dagen, godt humør og en stabil vægt.


> Køb bogen "LCHF - Spis dig mæt og glad" her og spar 25%


Introduktionsvideo til LCHF



Hvad spiser man hvis man følger en LCHF kost?

Low Carb High Fat betyder at man minimerer eller fuldstændig undgår indtagelse af fødevarer med mange kulhydrater såsom brød, ris, pasta. Du skal derimod spise dig mæt i proteiner, naturligt fedt fra kød, olie, smør, mejeriprodukter og godt med grøntsager. Der er gode gevinster at hente ved LCHF, såsom at smide de overflødige kilo, have mere overskud i hverdagen og blive fri for oppustet mave.

> Få opskrifter fra LCHF bogen GRATIS her


Det må du spise

  • Alt slags kød; oksekød, svinekød, fjerkræ, vildt, indmad
  • Alle slags fisk og skaldyr
  • Æg må spises hver dag
  • Grøntsager (Primært grøntsager der vokser over jorden såsom kål, salat, peberfrugt, agurk, etc.)
  • Naturligt fedt (Olier; olivenolie, hørfrøolie, nøddeolier), økologisk smør og ikke smørbare blandingsprodukter,
  • Mejeriprodukter af det fedeste alternativ; fuldfed fløde, ægte smør, græsk yoghurt 10%, creme fraiche 38% og fede oste.
  • Nødder og kerner i mindre mængder
  • Bær i mindre mængder

Det må du ikke spise

  • Sukker (slik, kage, juice, kage, is etc.)
  • Korn og stivelse (Alt slags mel malet på korn)
  • Margarine
  • Lightprodukter og kunstige sødemidler

Hvad kan LCHF gøre for dig?

At spise efter LCHF kostretningen skaber en masse positive forandringer i din krop og dit psyke, herunder har vi listet nogle af de positive effekter som LCHF kan have, og det er ikke så få endda!

  • Stabil mæthed i længere tid (Mæthed i op til 6 timer efter et måltid er ikke unormalt)
  • Mindre sukkertrang (Stabilt blodsukker og mæthed minimerer sukkertrangen)
  • Stabil vægt (Madsammensætningen af kød og grøntsager gør det sværere at overspise)
  • Bedre appetitregulering
  • Bedre humør og færre humørsvingninger
  • Færre problemer med maven (Slut med oppustethed og luft i maven)
  • Pænere hud
  • Færre sygedage
  • Bedre søvn
  • Bedre fertilitet som kvinde
  • Bedre kolesterol fordeling

Sådan kommer du i gang med LCHF

At skulle gennemgå drastiske forandringer i sit liv virker for de fleste altid en smule uoverskueligt, og kan virke skræmmende. Det gælder for de fleste områder af livet, både kærligheden, håret og ikke desto mindre det vi spiser.

At udskifte hele køkkenets indhold til en LCHF venlig variant kan derfor være en stor mundfuld for mange, særligt når de madvarer man er vant til at indtage ikke længer er en del af det du må spise. Ikke desto mindre anbefaler forfatter og blogger Jane Faerber i sin bog "LCHF - Spis dig mæt og glad", at man giver det et forsøg, og at de fleste kan klare at undvære brød og sukker i et par uger.

At handle ind til en helt ny kostretning er naturligvis ikke billigt, men hvis du overvejer hvor mange penge du i dag investerer i slik, sodavand, brød, pasta osv. - ja så er det måske slet ikke så dum en investering.


Se videoen med Jane Faerber hvor hun viser hendes basis indkøb

Bivirkninger ved LCHF

Når du skifter til en anden kost kan din krop opleve bivirkninger. I og med du tager en kold tyrker fra sukker og stivelse kan du de første dage opleve gener såsom hovedpine, træthed, svimmelhed og irritation. Det anbefales at du drikker godt med væske for at minimere disse gener.

LCHF Spar 25% på bogen "LCHF - Spis dig mæt og glat"Denne bog er til alle, der er trætte af humørsvingninger, sukkertrang, dårlig appetitregulering og ikke mindst elevatorvægt. Den er til alle der vil tabe sig, eller dem som har normal vægt men døjer med træthed, uro og overskud. Den er til alle der er træt af at skulle tælle kalorier og hele tiden passe på.

Køb bogen "LCHF" her og spar 25%




LCHF mini kostplan opskrifter

Lakseruller med flødeost
og krydderurter

> LCHF morgenmad
Knækbrød med hele
kerner

> LCHF knækbrød
Madpandekager med
Asiatisk fyld

> LCHF frokost
Low carb lasagne uden
pasta

> LCHF aftensmad
Brød der kan fungere som
rugbrød uden mel

> LCHF brød
Brownie opskrift med
paranødder

> LCHF dessert