Kost & motion

Lær at tackle konflikter

Er du konfliktsky? Få 8 gode råd til at lære at takle det uundgåelige.

Det er ubehageligt at blive gjort til grin, men hvis du af natur er konfliktsky, vælger du at lade som ingenting.

Men det er ikke klogt i længden, for du ender med at føle, at ingen respekterer dig.

Her får du otte gode råd til fremtidige konflikter
1. Du skal virkelig føle, at du har en god grund til at ville tage konflikter, når du er konfliktsky. Tænk derfor over, hvor meget tid og hvor mange kræfter du bruger på at undgå konfliktsituationer - ønsker du, at det skal fortsætte sådan?

2. I stedet for at bruge mest energi på at overveje, hvordan du undgår konflikter, kan du begynde at fokusere på, hvilken lettelse og styrke det giver at håndtere konflikter.

3. Beslut dig for ikke længere at styres af en angst for at håndtere en konflikt. Søg evt. hjælp hos en psykolog, en psykoterapeut eller en coach, hvis du har brug for at få mod til at sige din mening.

Læs: Helbred dit liv med de 7 trin

4. Gå mindre op i, om du gør andre mennesker sure, skuffede eller kede af det. Tænk på, hvad der er vigtigst - er det dine eller andres følelser, når det kommer til stykket?

5. Hvad er det værste, der kan ske, når du tager en konflikt? Ved at stille dig selv dette spørgsmål, vil det ofte gå op for dig, at du overdriver faren.

6. Accepter en vis misstemning undervejs, når du tager konflikten, men husk at de fleste konflikter kan løses konstruktivt, og at dit forhold til andre mennesker bliver mere frugtbart efter en løst konflikt.7.

Læs: Har du fået din daglige GMO?

7. Lyt til den anden og gå efter en løsning, hvor I begge vinder.

8. Lad være med at tage uenighed personligt. I kan sagtens respektere hinanden, selv om I er dybt uenige. Det ville være kedeligt, hvis vi alle var ens.

Interesseret i selvudvikling? Prøv et abonnement på magasinet PSYKOLOGI! Klik her og se det gode tilbud!