Kost & motion

Kaffe - sundt eller usundt?

Påvirker dit kaffeforbrug din sundhed? Læs med her og se hvad ernæringsekspert Per Brændgaard siger om den sag


Jeg elsker kaffe. Jeg elsker smagen og den opkvikkende virkning. En af mine små primadonnanykker, når jeg bliver booket til foredrag, er, at arrangøren skal sørge for, at jeg har en kop kaffe at drikke, lige inden jeg går på. Heldigvis er det sådan, at man selv i det fjerneste forsamlingshus ude på landet altid kan få sig en kop kaffe. Kaffe er Danmarks nationaldrik.
Jeg har i mange år syntes, det var lidt pinligt at gå på café og kun bestille sort kaffe, mens de andre bestilte alt muligt andet med fancy navne. For nylig opdagede jeg så, at hvis jeg bestiller en americano i stedet for sort kaffe, så får jeg faktisk en sort kaffe, men de andre ved bordet tror, at jeg har bestilt noget meget specielt. Men jeg er glad for, at sort kaffe af god kvalitet uden mælk eller andre dikkedarer er ved at blive moderne på cafeerne.

Jeg har ofte været lidt bekymret over, hvordan mit ret store kaffeforbrug egentlig påvirker min sundhed. Min største bekymring ved kaffe er, at det indeholder stoffet akrylamid, som muligvis virker kræftfremkaldende. Det er sat i forbindelse med bryst-, æggestok- og livmoderkræft. Det er så ikke lige de kræftformer, jeg har den største risiko for at få. Men du, kære læser, er måske i større risiko, hvis du er kvinde. En tredjedel af danskernes samlede indtag af akrylamid kommer fra kaffe. Stoffet bliver dannet, når kaffe ristes. Let ristet kaffe har derfor det laveste indhold og samtidig det højeste indhold af antioxidanter. Det er måske disse antioxidanter, der gør, at kaffe samtidig forebygger andre kræftformer, nemlig kræft i fordøjelseskanalen.
De fleste eksperter anbefaler, at man drikker højst 6 kopper kaffe om dagen, og at man også drikker andet end kaffe. Det sikrer, at man ikke får for meget akrylamid, samtidig med at man kan nyde godt af kaffens gavnlige virkninger. For det er nemlig ikke kun skidt med kaffe. Kaffe stimulerer hjernen, giver antioxidanter og sænker risikoen for bl.a. Parkinsons syge, type 2-diabetes, nyresten og galdesten.

Den sundeste kaffe er let ristet og tilberedt som filterkaffe. Instant-kaffe (pulverkaffe) er også filtreret, før den er blevet tørret. Kogekaffe er skidt, og stempelkaffe er ikke filtreret nok. Mangel på filtrering gør, at de kolesteroløgende stoffer i kaffebønnerne siver over i kaffen.
Hvis du er gravid - eller arbejder på at blive det - så drik højst 2-3 kopper kaffe om dagen. Da akrylamid især øger risikoen for de kvindelige kræftformer, så er det måske en god idé for alle kvinder at holde igen med kaffen..


Per Brændgaard, 40 år, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk




Læs også: Vin går lige i brysterne>>

6 fif der booster din forbrænding>>

Læs mere om: