jordskokker
Kost & motion

Jordskokker - derfor skal du spise dem

De smager som en blanding af kartofler og vandkastanjer, men næringsindholdet overgår langt de andre. Jordskokker er fulde af fibre, jern og probiotika. Det sidste gør den lækre rodfrugt til et hit for dit immunforsvar.

DERFOR SKAL DU SPISE JORDSKOKKER

Hvis dine tarme skulle bestemme, hvad du skulle spise i aften, ville de formentlig skrige: Jordskokker! Også selv om vi alle sammen godt véd, den lille knold giver luft i maven og er pænt besværlig at klargøre. Jordskokker smager nemlig skønt og specielt og er meget sundt for tarmen og indirekte for immunforsvaret. Stoffet inulin – fibre med probiotiske egenskaber – er jordskokkerne særligt rige på, og dermed fungerer de som en slags naturlig bakteriedræber i kroppen og bekæmper inflammation.  Når du spiser jordskokker, sker der en fermenteringsproces, og den beskytter mod tarmkræft.
 
 

Her er 5 andre gode grunde til at indtage jordskokker

1. De sænker kolesterolet i kroppen. 
2. De virker blodtrykssænkende takket være knoldens bakteriebekæmpende egenskaber. 
3. De indeholder masser af magnesium, som virker positivt på hjertet og desuden på stressniveauet. 
4. Du kan dække 25 % af kroppens daglige jernbehov ved at spise en stor portion jordskokker til f.eks. frokost eller aftensmad. 
5. De indeholder essentielle aminosyrer (aminosyrer er byggesten til protein), hvilket er godt for bindevævet.
 
PS: Hader du at skrælle jordskokker, så lad være, så længe du blot får alle jordrester af.
 
PRØV OGSÅ: Find lækre opskrifter med jordskokker her
 
 
Læs mere om: