ingefær
Kost & motion

Ingefær: Derfor skal du spise ingefær hver dag

Sidste år kom der for alvor fokus på inflammation og ikke mindst den antiinflammatoriske kost, som blandt andet indeholder ingefær. Her får du gode argumenter til at skrue lidt op for ingefæren i det daglige.

DERFOR SKAL DU SPISE INGEFÆR HVER DAG

Noget af det bedste, du kan gøre for at beskytte din krop mod kronisk betændelse (inflammation), er at slå ind på en antiinflammatorisk livsstil. Ud over at du bør passe din sengetid, undgå stress og dyrke motion, er kosten en vigtig knap for dig at skrue på. Og her kommer ingefærknolden ind i billedet. Og hører du allerede til de mange, der starter dagen på et ingefærshot, bruger knolden i smoothies, te, eller som tilsætter en stump ingefær til aftensmaden, ja, så skal du endelig bare blive ved.
 
Mindsker ledsmerter
Personer, der døjer med slidgigt, kan mindske smerter og ubehag ved at spise ingefær dagligt eller tage kosttilskud med ingefær. På gigtforeningens hjemmeside står der, at ”enkelte videnskabelige studier af god kvalitet tyder på, at tilskud af ingefær kan gavne personer med slidgigt. Det er bl.a. vist, at ingefær muligvis kan mindske lettere smerter samt øge bevægeligheden ved slidgigt i knæ og hofter”. Ingefær har også en god effekt, hvis du ”bare” har overbelastet f.eks. et knæ eller albue til træning.
 
LÆS OGSÅ: Rødbedejuice med ingefær og appelsin
 
Mindre ømhed i musklerne
Ingefær hjælper ikke kun mod inflammation i og omkring leddene, men kan også mindske muskelskader. I ét forsøg fik deltagerne dagligt to gram rå ingefær, samtidig med at de blev sat til at belaste overarmsmuskulaturen. Sammenlignet med en gruppe, der ikke fik ingefær, var ømheden 24 timer efter den fysiske overbelastning hele 25 procent lavere.
 
Ingefær kan også spille en rolle, hvis du har for meget mavefedt. For roden indeholder særlige biokemiske strukturer, som kan dæmpe den inflammation, mavefedtet fremprovokerer. Et ekstra plus er, at ingefæren kan hjælpe dig med at komme ned i vægt, fordi den kan sætte forbrændingen i vejret.
 
Vidste du, at ...
Kronisk inflammation kan være en medvirkende årsag til bl.a. diabetes, blodpropper, gigtlidelser, tarmproblemer, eksem, overbelastningsskader, manglende energi og visse former for kræft.
 
TIP!
Døjer du med køresyge og søsyge, kan du prøve at spise et lille stykke ingefær en halv time inden turen. Eller for den sags skyld tage et shot, en smoothie eller kapsler med ingefær.
 
 

Kilde: Bogen ”INGEFÆR – Antiinflammatoriske shots, drikke, salater & varme retter” af ernæringsekspert Martin Kreutzer og kogebogsforfatter Sandra Pugliese, Muusmann’forlag.

Læs mere om: