Kost & motion

Husk dig slank

Glemsomhed er en vigtig og overset årsag til overspisning og overvægt









Vi glemmer, at vi spiser. Vi glemmer, at vi har spist. Vi glemmer, at vi skal spise. Det fører til overspisning, og overspisning fører til overvægt. Vi glemmer, fordi vi er optaget af alt muligt andet end maden, mens vi spiser den.

Glemsom spisning er det modsatte af mindful spisning. En undersøgelse har for nylig vist, at mindful spisning bevirker, at man spiser mindre, fordi det fremmer mæthed og spisehukommelse. En gruppe mennesker skulle spise frokost på tre forskellige måder: (1) Mindful spisning med fuld opmærksomhed på sanseindtrykkene fra maden. (2) Almindelig spisning med samtidig læsning af avisartikel om mad. (3) Almindelig spisning uden at gøre noget bestemt samtidig.

Når deltagerne havde spist mindful frokost, så følte de sig mere mætte bagefter, og de spiste betydeligt færre snacks om eftermiddagen end ved de to former for glemsom spisning.
Du kan huske dig slank ved at træne mindfulness generelt (dvs. ved at meditere), og specifikt i forhold til spisning. Mindfulness bliver tit forenklet til noget med at "leve i nuet". Men mindfulness betyder faktisk "at huske". Det omfatter både, at man husker nuet i nuet, og at man husker fortiden og fremtiden i nuet. Du skal altså både huske, at du spiser, at du har spist, og at du formentlig skal spise igen på et tidspunkt. Du kan skabe en slankende spiserytme, når du på den måde er nærværende med både nutid, fortid og fremtid.

Du bruger nærværet til at træffe mere hensigtsmæssige valg med hensyn til, hvornår og hvor meget du spiser. Dermed undgår du de tre typiske eksempler på glemsom spisning: (1) Du spiser så meget, at du føler dig overmæt bagefter. (2) Du spiser for meget, når du kommer hjem fra arbejde om eftermiddagen, så du ikke er sulten til aftensmad. (3) Du går rundt og småspiser, selv om du har spist et hovedmåltid for kort tid siden.

Hvis du gerne vil spise sundere - du glemmer bare at gøre det - så har du brug for mindfulness. Lær at meditere, og sørg for at gøre det hver dag. 5-30 minutter om dagen er nok. Du kan komme i gang med mindful spisning ved at spise en frugt om dagen med fuld opmærksomhed. Lad nærværet sprede sig til resten af din mad og spisning.



Per Brændgaard, 40 år, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.dk



Læs også: Børnevitaminer til voksne>>

Læs også: Mindre salt, tak>>

Læs mere om: