Annonce
Kost & motion

Hold væskebalancen i varmen

Vi taber alle dagligt væske ved bevægelse og almindelig perspirering, og derfor er det vigtigt, at vi får tilført væske udefra ved at drikke nok. Vores krop og hjerne har nemlig brug for at opretholde væskebalancen for at kunne fungere optimalt.

Egekilde præsenterer: Hold væskebalancen i varmen

Hvor meget væske?

Det er svært at sige, hvor meget væske vi helt præcis har brug for på en dag – det afhænger af vores kropsvægt, og hvor meget vi sveder. En voksen kvinde på omkring 70 kg har som tommelfingeregel brug for halvanden til to liter. Men den bedste måde at holde væskebalancen optimal på, er simpelthen at drikke, når vi er tørstige! Kroppen er så smart indrettet, at den sender signaler til hjernen om at drikke, når vi har brug for væske.

4 gode råd

  • Drik omkring 1,5 til 2 liter væske hver dag.
  • Drik mere, når du dyrker sport, har feber eller er ude i solen.
  • Lyt til din tørst – kroppen ved, hvornår den har brug for væske.
  • Har du svært ved at få drukket så meget vand, som du gerne ville? Hav en flaske med vand med dig på farten, til hver gang du bliver tørstig – og prøv eventuelt en vand med smag, hvis du trænger til lidt forandring.

Læs mere om: