figner
Kost & motion

Friske figner - derfor skal du spise dem

Figner er naturligt søde og kan bruges i stedet for sukker i alle retter. Og de indeholder oxalsyre ligesom rabarber, som sætter gang i maven, så nyd dem med måde.

DERFOR SKAL DU SPISE FRISKE FIGNER

 
Friske figner smager godt og indeholder samtidig lagt færre kalorier end de tørrede. Således indeholder 100 gram frisk figen omkring 74 kalorier, mens 100 gram tørret sniger sig op på næsten 250 kalorier.
 
Når du spiser figner, får du masser af fibre. Spiser du 100 gram figen, har du allerede fået 10 procent af dit anbefalede daglige indtag af fibre. 100 gram figen indeholder nemlig omkring 2,9 gram fibre, og ifølge de officielle anbefalinger skal vi have mellem 25 og 35 gram fibre om dagen.
 
 
Figner indeholder både opløselige og uopløselige fibre. De opløselige fibre kan binde op til 15 gange deres vægt i vand og er med til at øge mæthedsfornemmelsen, mens de uopløselige fibre er med til at sikre en velfungerende fordøjelse.
 
Fiberrig kost har også en række andre fordele – f.eks. er det med til at sænke risikoen for at udvikle type 2-diabetes og visse typer kræft.
 
LÆS OGSÅ: Brug figner i disse små lækre figen-choko-barer
 
Figner indeholder også en række mineraler og vitaminer. Heriblandt kalium, der er nødvendigt for blandt andet en velfungerende muskel- og hjertefunktion, og K-vitamin, der spiller en rolle for den proces, der får blodet til at størkne. Derudover indeholder friske figner også A-vitamin, der blandt andet spiller en rolle for dit syn og dit immunforsvar.
 
Læs mere om: