Kost & motion

Fedt feder - stadigvæk

Det er blevet moderne at tro, at det er kulhydraterne i maden og ikke fedtet, der virker fedende. Men det holder ikke



Tendensen ses ikke kun i Danmark. I Norge meldte supermarkederne for nylig om udsolgt af smør, fordi der var udkommet en ny slankebog, der påstod, at man skulle holde sig fra kulhydrater og spise en hel masse fedt i stedet for. Hver gang jeg hører den slags, så mindes jeg DR-børneprogrammet "Omvendtslev" fra min barndom. Det handlede om en by, hvor alting var omvendt. Det var ganske underholdende, da jeg var 7-8 år gammel.

I Danmark går en af de fede "Omvendtslev"-kure ud på, at man skal spise en masse olivenolie og andre fedtstoffer med højt indhold af "mufa". Mufa står for monounsaturated fatty acids (dvs. enkeltumættede fedtsyrer). Man tror på, at mufa både slanker generelt og især gør maven flad.

Skadeligt at spise for meget fedt
Verdens førende fedtforskere delte deres viden ved et videnskabeligt møde for nylig med overskriften: "High-fat feeding: Worse than once thought". Konklusionen var, som overskriften antyder, at fedtrig kost ikke er blevet sundt og slankende i de senere år. Tværtimod er det mere skadeligt at spise for meget fedt, end man tidligere har troet. Det her med, at fedt virker slankende, er blot et underholdende indslag i den moderne udgave af "Omvendtslev" for voksne.

Læs også: Proteinrig kost er uegnet for overvægtige

Fedt direkte på maven
Nye kontrollerede forsøg har vist, at når man begynder at spise fedtrig kost, så tager man 2-4 kg fedt på i løbet af de første 4-8 uger. En hel del af det sætter sig direkte på maven. Samtidig falder insulinfølsomheden med ca. 10 %. Tilhængerne af fedtrig kost påstår ellers, at det er den kulhydratrige kost, der får insulinfølsomheden til at falde. Men der er altså videnskabelig dokumentation for det modsatte. Kost med højt indhold af sunde kulhydrater og moderat indhold af sundt fedt er det sundeste for både vægten og insulinfølsomheden. Det er usundt, når insulinfølsomheden falder, da det er tegn på, at man er ved at udvikle type 2-diabetes.

Mængdekontrolleret
Hvis man alligevel oplever vægttab på diæter med højt indhold af fedt og lavt indhold af kulhydrater, så skyldes det simpelt hen, at diæten samtidig er mængdekontrolleret, så den samlede kaloriemængde er tilstrækkeligt lav - på trods af det høje fedtindhold. Problemet er, at man ikke kan overholde mængdekontrollen i særlig lang tid, så det eneste, man lærer i "Omvendtslev", er at spise mere fedt. Det fører til vægtøgning, når man vender tilbage til den virkelige verden



Per Brændgaard, ernæringsekspert og sundhedshumanist, foredragsholder og konsulent. Læs mere på perbrændgaard.com


Flere tips fra Per Brændgaar
Ost beskytter dit hjerte >>
Drik te >>
Takeaway er også sundt >>






Gratis sunde tips på Facebook?
Vil du gerne have gratis sunde tips direkte på facebook? FEMINA er gået sammen med SØNDAG, ELLE, Q og Mad & Bolig om sundhedsgruppen Sunde Tips Hver Dag.
Giv gruppen "Sunde tips - hver dag" et "like" lige her.

Læs mere om: