Kost & motion

En mindful mundfuld

Det handler ikke om, hvad du spiser, men hvordan du spiser. Mindful spisning er ikke nogen ny slankekur med rigide regler, men derimod en simpel metode, alle kan være med til. Det har FEMINAs ernæringsekspert Per Brændgaard nu skrevet en bog om, og han fortæller her om mere nydelse og mindre slanketyranni

Slankekure fører sjældent til varigt vægttab. Mange tager mere på efter en kur, end de tabte under kuren, og mister evnen til at nyde almindelig mad igen. Så meget ved vi.

Hvorfor skulle mindful spisning nu kunne revolutionere vores vægt?
- Du lærer at give slip på slankemyterne og indser, at det ikke er andet end tanker. Det værste, der kan ske ved det, er, at du ikke taber dig - du får bare større nydelse og frihed i forhold til mad. Men formentlig går det sådan, at du opnår et meget bedre vægttab, end hvad du har opnået på de slankekure, du har prøvet før. Så der er alt at vinde og intet at miste, fortæller Per Brændgaard, som denne uge udgiver bogen "Mindful spisning" sammen med psykolog Uffe Damborg.

Hvad er det for slankemyter, vi skal slippe?
- Uha, der er mange. De største misforståelser handler om sult. Jeg har indtryk af, at alle slankekure for tiden reklamerer med, at man kan tabe sig uden sult. Mindful spisning går sådan set ud på, at man skal tabe sig med sult. Konsekvensen af de mange slankemyter om sult er, at mange overspiser og undrer sig over, at de ikke taber sig. De spiser simpelt hen for meget "slankemad". Det er helt afgørende, man kommer i kontakt med sin fysiske sult igen og baserer sin spisning på den. Sult er det bedste slankemiddel. Sult er også det største nydelsesmiddel.

Læs også: Slank taljen og hold på brysterne

I bogen skriver I, at det ikke er, hvad man spiser, men hvordan, der betyder noget. Så er det, jeg gerne vil vide, om dét vil sige, jeg i princippet kan servere kage for mig selv dagen lang, hvis bare jeg spiser det "mindfuldt"?
- Hvis du plejer at spise kage hele dagen, så vil det helt klart være gavnligt at begynde at spise kagen med mindfulness. Det vil formentlig gøre, at du spiser mindre kage. Måske opdager du også, at din krop indimellem har brug for noget andet end kage. Men det er naturligvis ikke sådan, at mindfulness på magisk vis forvandler al mad til helsemad. En kalorie er en kalorie, uanset om du spiser den med mindfulness eller ej. Men når du spiser den med mindfulness, så mætter den meget mere, og du kommer i intuitiv kontakt med, hvad din krop egentlig har brug for. Og nogle gange er det faktisk kage, fortæller Brændgaard, der i sin filosofi går ind for at være sund livsnyder.
- Mad og spisning er en stor kilde til nydelse. Mindful spisning handler om at maksimere nydelsen. Man indser, at nydelse er flygtigt og foranderligt, så det gælder virkelig om at være der med sit nærvær, når nydelsen er på sit højeste, og på den anden side give slip på nydelsen igen, når den er forduftet. Det gælder ikke kun nydelse af mad. Sundheden opstår, når man indser foranderligheden, og når man lader sin nydelse være drevet af kærlig, venlig egenomsorg i stedet for begær.

Hvad er dine bedste råd til at komme i gang, når man spiser morgenmad med urolige børn, frokost med storsnakkende kolleger, mellemmåltid on the go og aftensmad i sofaen foran fjernsynet?
- Start med din næste mundfuld. Uanset hvad eller hvor den er. Koncentrér hele din opmærksomhed på smagen af maden i munden. Så er du i gang. Mindful spisning er ikke så uoverskueligt, hvilket man kan tænke sig til, når man spiser én mundfuld ad gangen. Du behøver ikke at spise 100 % mindful for at få et godt udbytte. Du bestemmer jo selv, hvor langt du vil gå.

 

MANIFEST FOR EN MINDFUL MÅLTIDSKULTUR

Her er et bud på 10 nye sociale normer, der kan bane vejen for en mere mindful måltidskultur. Det er ikke regler, men forslag, som man kan diskutere. Hvis man bliver enige om dem - eller bare nogle af dem - så vil de sociale normer begynde at understøtte i stedet for at modarbejde mindful spisning.

  • De 10 bud er:
    1. Vi vil først og fremmest spise for at nyde maden og nære kroppen - også når vi spiser sammen.
    2. Vi vil betragte tavshed ved spisebordet som et positivt tegn på nydelse af maden.
    3. Vi vil minde hinanden om at smage og nyde maden under måltidet, f.eks. ved at sige nyde-lyde og ved at tale om maden mellem mundfuldene.
    4. Vi vil så vidt muligt holde spisning og samtale adskilt. Vi vil spise, når vi spiser, og snakke, når vi snakker - nærværende i ét fokus ad gangen.
    5. Vi vil gerne holde pauser fra spisningen under måltidet, hvor vi gør noget andet eller er nærværende med noget andet.
    6. Vi vil vente med at tale til andre, til de har tygget af munden.
    7. Vi vil skifte fra aktiv til passiv lytning, mens vi spiser, og respektere, at andre heller ikke hører helt efter, mens de spiser.
    8. Vi vil kun tage små samtaler ved spisebordet - de store vil vi tage før eller efter maden.
    9. Hvis vi vil tale imellem mundfuldene, så vil vi tale mere om maden og mindre om alt muligt andet.
    10. Vi vil respektere vores egen og andres sult og mæthed - og undlade at presse hverken os selv eller andre til overspisning.

    Kilde: "Mindful spisning - Vægttab med nærvær og nydelse"

"Mindful spisning - Vægttab med nærvær og nydelse" af Per Brændgaard & Uffe Damborg. 249,95 kr. Pretty Ink