Kost & motion

Ekspertens 5 bedste tips til en bedre søvn

God søvn er det nye sort, og forskning har gentagne gange vist os, at god søvn er vejen til en bedre livskvalitet på en lang række områder. Få ekspertens bedste råd til, hvordan du får en god nats søvn.

Søvn er nøglen til en lang række helbredsmæssige fordele; bedre vægttab, øget performance, bedre sexliv og et sundere helbred er blot nogle af de videnskabeligt beviste sidegevinster ved at sove godt. Det lyder jo såre simpelt, men ifølge den kendte læge og tv-personlighed Dr. Mehmet Oz, lider op til 20 procent af den voksne befolkning af søvnbesvær. Det skriver amerikanske Huffington Post.

Han har samlet seks gode, videnskabeligt dokumenterede råd til, hvordan du, ved hjælp af relativt simple virkemidler, kan forbedre din søvn markant.

 

1. Sovestillingen spiller en rolle

Hvis du hører til dem, der foretrækker at sove på maven, så læs med her. For ifølge the Better Sleep Council, oplever flere mavesovere uro og rastløshed, mens det for folk der lider af søvnapnø derimod er søvn på ryggen, der driller mest. Forskning har vist, at de der oftest sover på ryggen, faktisk vil kunne forbedre deres søvn markant, hvis de simpelthen ruller om på siden i stedet for at sove på ryggen.

 

2. Lavendel gør underværker

Ifølge studier fra Wesleyan University i West Virginia, er det en glimrende ide at bruge lidt lavendelolie som duftterapi, inden sengetid. Lavendel er kendt for sin beroligende effekt, og siges at have en positiv effekt på hjerte og blodtryk. I forsøg foretaget af det amerikanske universitet oplevede i snit 22 procent af de kvindelige testpersoner en bedre og dybere søvn, hvis de havde anvendt lavendel inden sovetid. Lavendel kan f.eks. anvendes i badevandet og i aromaterapilamper, der kan anskaffes i Matas og helsebutikker.

 

 

3. Motion gavner også søvnen

National Sleep Foundation foretog sidste år en større undersøgelse, der viste, at selv ved lidt motion, sov så meget som 43 procent af deltagerne der dyrkede motion markant bedre, end de der ikke dyrkede motion.

>> Nu kan du blive hypnotiseret til at sove bedre. Og det kan ske hjemme hos dig selv. Læs mere her
 

4. Spis som i Middelhavslandene

Kosten kan også spille en rolle i forhold til god søvn, og ifølge et studie fra European Respiratory Journal opnåede folk med moderat til svær søvnapnø gode resultater, hvis de ændrede deres kost til klassisk middelhavsmad bestående af frugt, grøntsager, fuldkorn og fisk. Kombineret med en gåtur på minimum 30 minutter dagligt igennem en seks måneders periode, oplevede forsøgpersonerne cirka 18 færre afbrydelser af deres REM søvn i timen.

 

5. Kig kritisk på din aftensmad

Ifølge et studie i The American Journal of Clinical Nutrition ser det ud til, at hvis du indtager fødevarer der ligger højt på det glykæmiske index, f.eks. ris og kartofler, senest fire timer inden sengetid, er det lettere at falde i søvn hurtigt, end hvis du har spist mad der ligger lav på GI-skalaen. Det skyldes, at fødevarer, der har et højt GI indhold, øger kroppens niveau af aminosyre tryptophan, der virker positivt på den naturlige søvn.

 

Læs mere om: