Annonce
Kost & motion

Du får mere motion, end du tror

Går du rundt med dårlig samvittighed over ikke at nå til træning eller gå til noget fast? Så husk på, at det vigtigste ikke er, hvor og hvordan du bevæger dig – men AT du bevæger dig. Og du får måske masser af motion i hverdagen helt uden at tænke over det ...

Når du går en tur (fx med hunden)

Motion behøver ikke være hårdt, før det virker, og både korte og lange gåture tæller i sundhedsregnskabet. En rask gåtur gavner kredsløbet og styrker både muskler og knogler. Samtidigt giver gåturen mulighed for at få snakket godt igennem og dermed pleje venskaberne eller parforholdet, mens du får masser af frisk luft og lys, der afstresser og booster humøret.

Når du svinger støvsugeren

Rengøring, havearbejde, snerydning og andre huslige opgaver er effektiv hverdagsmotion – og så slår du ovenikøbet to fluer med et smæk. Prøv at sætte tempoet lidt op, når du gør rent. Skrub lidt hårdere, læg energi i støvsugningen, og sving kosten hurtigere. Eller stræk dig, og kom helt op og stå på tæerne, når du støver reolen af. Det styrker både balancen, træner benmusklerne og strækker kroppen.

Når du tager cyklen

Den daglige cykeltur til eller fra arbejde, børnehaven eller supermarkedet er effektiv motion. Når du tramper i pedalerne aktiveres særligt de store muskelgrupper og hjertet, og den friske luft renser hjernen og giver fornyet energi. Og husk at du sagtens kan cykle i al slags vejr – bare du har de rigtige klæ´r.

Når du holder aktive pauser

Vil du nedsætte risikoen for livsstilssygdomme og smerter i kroppen, er det vigtigt at holde aktive pauser og komme lidt op at stå i løbet af arbejdsdagen. Faktisk kan blot 10-15 sekunders bevægelse gøre en kæmpe forskel. Hæv skrivebordet, og stå op. Tag telefonsamtalen stående eller gående. Lav benbøjninger, mens du koger tevand, eller sving med armene på vej hen til printeren.  

Når du tager trapperne

De fleste af os har trapper lige ved hånden enten i vores opgang, hus eller på arbejdspladsen. Trappetræning er supereffektiv motion – og så er det gratis! Ved at tage trapperne i stedet for elevatoren træner du nemlig både din kondition og styrke, da du skal bære din egen kropsvægt – og samtidigt bliver mave, lår og balder strammet godt op.

Når du griner igennem

Et godt grin har samme effekt på kredsløbet som konditionstræning. Når du griner, aktiveres musklerne i blandt andet maven og brystkassen, pulsen og hjertefrekvensen øges, og dermed styrker du hjertet. Og som en positiv sidegevinst frigør kroppen bl.a. hormonerne endorfin og serotonin, der afstresser og får dig til at slippe spændingerne.

Når du leger med børnene

Gennem leg får hele familien masser af motion, og samtidigt kan du glæde dig over samværet med ungerne. Spil bold, leg tagfat, dåseskjul og andre aktive lege. Eller tag hele familien på en rask skøjtetur, med ud og klatre eller en tur i svømmehallen. 

VIND personlig træning med Pernille Blume - for dig og en veninde

Lavet til bevægelse

Du kan ikke undgå at svede, når du bevæger dig i løbet af dagen. Rexonas deodoranter giver antiperspirant-beskyttelse med Motionsense™ – jo mere du bevæger dig, jo mere beskytter Rexona. De nedsætter svedproduktionen og giver dig den bedste beskyttelse mod sved og lugt - så du kan holde dig frisk i 24 timer. Læs mere om deodoranterne - plus artikler om sved, hvor meget der er normalt, og hvordan du minimerer fx svedlugt - på rexona.dk

Rexona Biorythm med ren blomsterduft og Motionsense. Rexona.dk

 
Læs mere om: