Kost & motion

Drop alt om de 8 kostråd

Jacob Søndergaard hjælper dig her med at blive bevidst om dårlige vaner.

Tre amerikanske professorer i psykologi har undersøgt, hvad fællestrækkene er ved tusindevis af folk, der med stor succes har ændret dårlige vaner og holdt fast i dem.

Det som virker for én given person, ikke nødvendigvis virker for en anden person. Dette forklares ud fra følgende 6 forandringsstadier, som er beskrevet i bogen: "Changing for Good" af Prochaska m.fl.

Find ud af, hvor du hører til:

1 : Før-forandringsfasen
Du ser ikke noget problem med din adfærd, og vil generelt fortælle dig selv og andre, at det er en del af din livsstil, f.eks. at ryge og at folk ikke skal blande sig. Når man er i denne fase er man nærmest urørlig, kun dødsfald af familie/venner eller egen alvorlig sygdom vil gøre en vaneændring mulig. Bare rolig, jeg giver dig nogle redskaber senere i artiklen, som giver dig handlekraft

2 : Klar til forandringsfasen
Du har indset at du har en problematisk adfærd, og du har lyst til at gøre noget ved det. Du har ikke nødvendigvis den viden der skal til for at komme igang hurtigst muligt. Mine personlig trænings kunder er typisk på dette niveau når de kontakter mig.

3 : Forberedelsesfasen
Denne del er måske den vigtigste af alle ift. at nå i mål med din vaneændring, men er ofte den mest oversete, da den kan være lidt kedelig. Hvorfor ikke bare springe ud i den sunde livsstil når man føler sig klar til det? Denne fase bruger jeg en del tid på med mine kunder, hvordan jeg gør det hører til en anden blogpost.

4 : Handlingsfasen
Her er du igang med din vaneændring, måske er du startet med at træne dagligt, spiser en proteinholdig morgenmad og drikker 1 liter vand pr. 25 kg kropsvægt.

5 : Vedligeholdelsesfasen
Nu er det blevet naturligt for dig at holde din nye vane, og du bruger ikke ekstra energi på at leve på den nye måde. Du oplever gevinsten ved den sundere livsstil, og er ikke i tvivl om, at du aldrig skal tilbage til morgenmaden med havreryn, mælk og rosiner. Du elsker din omelet og den energi den medfører. Dette er det farlige i denne fase, da man let kan blive magelig og snuppe lidt ekstra kage osv. da man ved hvor let det er at slippe af med det igen.

6 : Manifestering
Din vane er ændret, og du er på jagt efter nye vaner det skal brydes. Chancen for tilbagefald er minimal.

Læs også: Her er dippen der slanker

Det hander ikke om dedikation
Alt efter hvilket af disse stadier du er på, er der forskellige strategier. De 8 kostråd henvender sig til folk, der er i handlings/vedligeholdelses fasen, men størstedelen af dem, som virkelig har behov for at ændre på tingene er ikke på dette stadie, hvorfor rådene praller af. Så når du læser en artikel, der handler om viljestyrke og dedikation, så er det 2 faktorer, der først gør sig gældende langt længere fremme i forandringsprocessen.

Når man er i den første fase (før-forandringsfasen), er det nærmest umuligt at komme ud af den dårlige vane uden hjælp udefra. Dette er som regel kun muligt hvis følgende faktorer er opfyldt:

•Dødsfald i familie eller blandt venner
•Du selv får en dødsdom

Ovenstående muligheder er ikke super attraktive, derfor er der heldigvis en nødløsning, som går ud på at du skal opnå en bevidsthed om din typiske forsvarsmekanisme.

En forsvarsmekanisme er din egen måde at beskytte dig selv over for udefra kommende stimuli, som du ikke har lyst til at håndtere på nuværende tidspunkt.

Du bruger lige som alle andre forsvarsmekanismer dagligt, og det er der ikke noget forkert eller galt i. For at lave en vaneændring er det bare ekstremt vigtigt, at du bliver bevidst om, hvornår du bruger forsvarsmekanismer, og hvilke du bruger.

Læs også: Prioriterer du din søvn?


Test din typiske forsvarsmekanisme

Her er en lille test, som du kan svare på, og ud fra dit svar finde ud af, hvilken del af forandringsfasen du er på. Strategien vil nemlig være specifik ift. dette, og være hemmeligheden til et vedvarende vanebrud.

Du sidder til en forretningsmiddag, og tjeneren kommer med et fad fyldte chokolader fra Peter Beier. Din ven, som har arrangeret middagen ved at du gerne vil tabe de overflødige kg fedt. Du kan ikke lade være med at spise halvdelen af chokoladen. Hvad er din reaktion bagefter:

1. Jeg smiler og lader som, ingenting er sket

2. Jeg ryster det af mig, det er nærmest umuligt at undgå de situationer, når man er ude og spise

3. Jeg bliver fornærmet og bebrejder min ven for ikke at tage hensyn til mit sundhedsprojekt

4. Jeg bliver sur på mig selv over at jeg ikke havde forberedt mig på denne situation

5. Når din ven spørger, om det var lækker mad, svarer du, at det var helt fint

6. Jeg er nødt til at spise chokoladen, ellers vil jeg blive stemplet som fanatisk

7. Jeg begynder at skælde min ven ud, kaster med bestikket og går væk fra bordet

8. Jeg giver mig selv en mental skideballe for at sætte mig selv i disse situationer, hvor jeg ikke kan sige nej.

Du vil sikkert have svaret ja til en eller flere af disse svarmuligheder, og det er meget normalt. Her har du en oversigt over, hvad de forskellige svar betyder for dig:

•1 og 5 = Fortrængning & minimering af problemet
•2 og 6 = Rationalisering / intellektualisering
•3 og 7 = Projektion / giver andre skylden
•4 og 8 = Indadvending / giver dig selv skylden

Når du er bevidst om dine forsvarsmekanismer, f.eks. fortrængning, bliver du i stand til at observere dig selv udefra, og begynde at læggemærke til, når du er igang med at spænde ben for dig selv. Dette er et altafgørende skridt ift. at rykke til det næste forandringsniveau, i dette tilfælde "klar til forandrings-fasen".

FAKTA

Jacob Søndergaard

  • Personlig træner og foredragsholder
  • Læs mange flere gode råd på hans hjemmeside her

Hvis du har svært ved selv at svare på ovenstående, og identificere dine typiske forsvarsmekanismer, så spørg en person du har tæt på dig. Alle dine bedste venner kender nemlig dine forsvarsmekanismer langt bedre end du selv gør.

Læs også: Sådan forbrænder du 1000 kalorier på en dag

At være bevidst om forsvarsmekanismerne og ikke være ubevidst slave af dem, er det vigtigste redskab for dig, som har lyst til at slippe af med de dårlige vaner. Den forsvarsmekanisme, du fandt ved ovenstående test, vil ofte gå igen i mange sammenhænge i dit liv.

Good luck, now go change that habit….