Annonce
Kost & motion

De bedste sundhedsråd til dig, der er i overgangsalderen

Åh, den overgangsalder – med irriterende hedeture, humørsvingninger, som da vi var teenagere, og knogler, der skal vedligeholdes. Læs med og få konkrete råd til, hvordan du lettere kommer gennem overgangsalderen.

I overgangsalderen kører hormonerne op og ned. Din krop stopper med at producere de kvindelige kønshormoner progesteron og østrogen, så du ikke længere får ægløsning, og menstruationerne ophører. De hormonelle ubalancer i kroppen kan resultere i bl.a. hedeture, nattesved og humørsvingninger, men generne varierer meget fra kvinde til kvinde, og cirka hver 5. kvinde har stort set ingen gener.

Er du en af dem, der er generet, er overgangsalderen heldigvis kun en overgang, og ved at sætte fokus på din kost, motion og søvn kan du have indflydelse på, at skabe bedre balance i kroppen.

SPIS VARIERET

• Planteøstrogener. Spis bælgfrugter som linser og bønner og fuldkorn, f.eks. rugbrød, grovbrød, fuldkornspasta og havregryn

• Proteiner. Vegetabilske fra bælgfrugter og korn og lidt animalske fra kød og fjerkræ

• Langsomme kulhydrater fra fuldkorn og grønne grøntsager, der indeholder kostfibre og vigtige mineraler og vitaminer

• Umættede fedtsyrer, herunder omega-3 fra især fede fisk, nødder, frø, avocado og oliven- og rapsolie

• Masser af grøntsager, særligt kål og andre bladgrøntsager samt frugt i alle farver. Bidrager med vigtige næringsstoffer, vitaminer, mineraler

• Calcium. Spis særligt grove grøntsager, mørkegrønne bladgrøntsager, bælgfrugter og magre mælkeprodukter

• D-vitamin. Kroppen danner selv D-vitamin i sollys, men da sollyset er for svagt om vinteren til, at kroppen kan danne D-vitamin, bør du spise fede fisk, kød, mælk og æg samt eventuelt supplere med et tilskud af D-vitamin

DYRK MOTION

Motion er med til at stabilisere hormonerne og reducerer hede- og svedeture. Desuden styrker det knoglerne og muskelmassen, holder forbrændingen oppe og giver øget velvære og overskud – både fysisk og psykisk. Dyrk gerne motion hver dag og varier din træning hen over ugen.

SOV GODT

Søvn – helst 7-8 timer dagligt – er vigtigt for et godt helbred, og i overgangsalderen er det om muligt endnu vigtigere. Søvnen stabiliserer blodtrykket, styrker immunforsvaret og støtter og beroliger hormonsystemet.

STRESS AF

Stress forårsager ubalance i kroppen og forværrer generne i overgangsalderen. Med yoga eller meditation kan du give dig selv et mentalt frikvarter og få kroppen til at slappe af.
 
KILDER: Læge Søs Wollesen, bogen ”Fri mig for flere hedeture”. Læge og videnskabsjournalist Jerk Langer, bogen ”Overgangsalder – med eller uden hormoner”.
 

SPAR OP PÅ KNOGLEKONTOEN

Knoglerne er levende, og derfor har de brug for kalk hver dag. En kombination af kalk, D-vitamin og K2-vitamin er en rigtig god opskrift på at vedligeholde knoglerne. Kalk er nødvendigt for vedligeholdelsen af normale knogler og tænder, og D-vitamin og K-vitamin bidrager til at vedligeholde normale knogler. UniKalk® har et bredt sortiment, der dækker ethvert behov for kalk.