bønner
Kost & motion

Bønner - derfor skal du spise dem

Bønner – sorte, grønne, hvide og røde – er på top-10 over de sundeste fødevarer, du kan indtage. Og overvejer du at skære ned på kødet, er de helt uundværlige. Uhm.

DERFOR SKAL DU SPISE BØNNER

Vidste du, at de fancy edamamebønner, man køber på sushirestauranter, bare er almindelige sojabønner? De stammer fra ærteblomstfamilien og indeholder faktisk alle de aminosyrer, din krop har brug for som byggesten, og kan erstatte kød og fisk. Og da de samtidig også er rige på fibre, jern, zink, calcium, E- og B-vitamin, kan man næsten kun sige: Kom herhen på mit spisebord!
 
 
Edamamebønnerne har mange fætre og kusiner, der er lige så sunde. Ifølge helbredsundersøgelser har folk, der spiser en kost med mange bønner, f.eks. i middelhavslandene, lavere risiko for hjerte-kar-sygdom, hvilket formentlig skyldes de såkaldte fytostoffer i bønner. Bønner – fra kikærter til brune, hvide, røde og grønne bønner – indeholder blandt andet isoflavonoider og fytosteroler, som er planterigets eget kolesterol, og som sænker risikoen for kræft. Da bønner også er fiberholdige, har de også en gavnlig virkning på blodsukkeret og på din vægt. Kalorieindholdet er lavt i forhold til, hvor meget en portion bønner mætter og i øvrigt ”gavner” hele vejen igennem systemet. Apropos det sidste er bønner sundt for fordøjelsen.
 
Giv et gaveabonnement i julegave! Vælg imellem 17 forskellige blade - f.eks. FEMINA. Klik her for at læse mere
 
Hvis det er nyt for dig at spise bælgfrugter, så lær dem at kende ved at tilberede dem selv, i stedet for at springe over, hvor gærdet er lavest, og købe dem på dåse. De friske og hjemmekogte smager nemlig 100 gange bedre, og så er de langt billigere.
 
LÆS OGSÅ: Prøv en lækker lysegrøn salat med bønner
 
PS: Et par ting er der dog, man skal passe på. Bønner kan give migræne, da nogle mennesker er allergiske over for stoffer i dem, og så kan de hæmme kroppens optagelse af bl.a. betakarotin. Hvad angår det sidste, så er bønner dog så sundt, at man anbefales bare at spise ekstra meget grønt og frugt og kål for at sikre kroppen nok.
 
Kilde: ”Supersund flexitar” (Muusmann’sundhed), Huffpost.com og Health.com
 
LÆS OGSÅ: 6 grøntsager du aldrig bør skrælle
 
 
Læs mere om: