agurk
Kost & motion

Agurk - derfor skal du spise dem

Det lyder mærkeligt – men noget af det bedste, man kan sige om agurk er, at grøntsagen er det rene vand. Og eftersom masser af væske er det sundeste, du kan gøre for dit helbred i sommervarmen, hylder vi her agurketiden!

DERFOR SKAL DU SPISE AGURK

 
Når du sætter tænderne i en knasende sprød og læskende agurk, kunne du på en måde lige så godt drikke et stort glas vand, 95 % af grøntsagen er nemlig vand pænt holdt på plads af en praktisk (og sund), fiberrig grøn skal. Agurken er derfor selvskreven, når det gælder om at tilgodese den del af kroppens væskebehov, der bliver dækket gennem det, vi spiser – og på det felt er agurken lidt af en konge. I en gennemsnitlig stor agurk får du dækket 26 % af dit behov.
 
 
Hører du til dem, der generelt har svært ved at drikke nok, er agurken en redningsplanke i sommersæsonen. Dels smager den af lidt mere end vand, dels er den samtidig sund for din fordøjelse og hud, ligesom den forebygger dårlig ånde og hovedpine.
 
Ud over vand indeholder agurk også en cocktail af anti-inflammatoriske og cancerhæmmende stoffer og mineraler. I de sidste 5 % af agurken finder man blandt andet et stof som magnesium, der er kendt for at virke beroligende på nervesystemet og blodtryksnedsættende.
 
Giv agurken godt selskab af laks og salat med citronsyltet agurk - få opskriften her
 
Magnesium forbindes også med nedsat risiko for hjerteanfald og hjertelidelser, og eftersom mineralet er et af dem, mange af os forsømmer at få nok af uden at vide det, er agurketiden oplagt til at få løftet magnesium-niveauet i din krop.
 
Dertil kommer, at agurk (og jordbær og druer) indeholder et stof, som modvirker betændelse og inflammation i organismen. Ved at indtage masser af agurk, druer og jordbær beskytter man sig derved både imod overvægt, ledsmerter og andre inflammatoriske sygdomme samt demenssygdommen alzheimer. Kort sagt: Din hjerne, din krop og din hud vil elske sprød agurk morgen, middag og aften. Start dagen med en grøntsagssmoothie med agurk, ærter, avocado og mynte.
 
PS: Boost også dit K-vitamin-behov ved at spise agurk. K-vitamin hjælper ligesom D-vitamin kroppen med at optage kalk, så knoglerne kan holde sig stærke hele livet.
 
Kilde: Huffingtonpost.com m.fl.
 
Læs mere om: