6 meditationstyper

Meditér dig til motivation og bedre energi, og find den meditationsform, der passer til dig her.

Torsdag d. 6. maj 2010 - af Lise Dakinah, foto: Pantherstock

• Fokusmeditation
er en af de mest almindelige former for meditation. Du koncentrerer dig med åbneeller lukkede øjne på et indre billede eller punkt - flammen på et stearinlys, åndedrættet
ved næsetippen, en blomst eller et energipunkt i din krop. Det imaginære billede hjælper dig til at blive i meditationen.

 

• Mantrameditation

er en metodelyd eller et mantra, der gentages igen og igen i dit indre. Lige som i fokusmeditation hjælper det indre lydbillede dig til at blive i fokus.
Andre bruger sætninger og ord, der siges i kor. Der findesmange former for lyd-meditation, inden for yogatraditionen,i buddhistiske sammenhænge og i Transcendental Meditation.

LÆS OGSÅ: Prøv de 5 tibetanere

• Kontemplativ meditation
er, når du fokuserer på en tanke, en følelse eller en problemstilling fra hverdagen og kontemplerer på de svar og oplevelser, der dukker op. Det kan også være et emne, et filosofisk eller religiøst spørgsmål, du ønsker at få svar på. Eller selvudforskning: Hvemeller hvad er jeg?

 

• Transcendens - væren i nuet
er, når du har mediteret et stykke tid og momentvis oplever at træde ind i et rum, hvor du er så meget til stede i nuet, at alle lydord, billeder og kontemplative
tanker opløses af sig selv. Du fornemmer en uendelighed og noget, der er meget større end dig selv.
Det er her i dette stille rum, at kunstnere henter den inspiration, der kommer, når tanker og følelser er koblet fra, og det er her, religiøse og spirituelle mennesker
oplever at blive et med det guddommelige.

 

• Guidet visualisering og fantasirejse
er meditative former for afspænding. Din meditationslærer guider dig gennem et smukt og fredfyldt landskab, hvor du i dit sind sætter billeder på ordene
- engen der blomstrer, fuglene der synger, og flodender flyder stille af sted ud til havet. Det kan også være smuk musik, der tager dig på en rejse gennem følelser og livssituationer.

 

• Nærværsmeditation eller Mindfulness
er en særlig form for opmærksomhedsmeditation, hvor du observerer dine tanker, følelser og fornemmelser i kroppen uden at tage stilling til, hvad de er,
og hvad de gør ved dig. Målet med Mindfulness er at lære, hvor flygtige tanker egentlig er, og i hvor stort omfang de dikterer vores følelser og handlinger.
 

LÆS OGSÅ: 5 gode yogastillinger

 

Kom med til kæmpe yogafest!

VIBORG 25. juni * AARHUS 16. juni * KØBENHAVN 3. juli

Du får:

  • 1 times yoga med professionel yogainstruktør
  • En yogamåtte fra Purelime (værdi 200 kr.)
  • Goodiebag fyldt med blade og lækkerier fra vores sponsorer (værdi 400 kr.)
  • Shopping, smagsprøver og gratis vareprøver