Annonce
Kost & motion

5 råd, vi kan overskue

Træt af dårlig samvittighed? Af ”nemme” sundhedstips, der lige kræver, at du lægger din hverdag om? Åh, vi kender det! Derfor har vi samlet 5 brugbare råd til en knoglevenlig livsstil – som er til at overskue.


Indtil du er cirka 30 år, opbygges din knoglemasse, så knoglerne bliver stærkere og tættere. Efter 30-års alderen sker der en større nedbrydning end opbygning af knoglemasse. Der er dog en masse du selv kan gøre for at passe godt på dit skelet.

1. Drik mælk og spis mælkeprodukter

Mælkeprodukter er rigtig gode kilder til kalk. Kalk er nemlig nødvendigt for vedligeholdelse af normale knogler.

2. Spis fed fisk

Fede fisk som fx laks indeholder D-vitamin som bidrager til at vedligeholde normale knogler og de grønne grøntsager indeholder kalk og K-vitamin. K-vitamin bidrager også til at  vedligeholde normale knogler. 

3. Dyrk regelmæssig motion.

Det styrker hjertet, vedligeholder muskler, knogler og beskytter mod en række livsstilssygdomme. For at træne kroppen i henhold til dine knogler, så kan eksempelvis stødfremmende motion som sjipning, dans og energiske gåture være med til at styrke dine knogler.

4. Få D-vitamin fra solens stråler.

D-vitamin fungerer som en slags ”døråbner” for kalken, da D-vitamin bidrager til normal optagelse og udnyttelse af kalken. Kroppen danner selv D-vitamin, når solens stråler rammer huden. Faktisk er solen den vigtigste kilde til D-vitamin. Da sollyset herhjemme er for svagt til at danne D-vitamin i vinterhalvåret, er der mange der vælger at supplere med et D-vitamintilskud.

5. Tag evt. et kalktilskud med D-vitamin

Hvis du ikke får en kost der er rig på kalk og D-vitamin kan du fx supplere med et kosttilskud. Det gælder også, hvis du er gravid/ammende, spinkel af kropsbygning eller har passeret overgangsalderen.

 
En kombination af kalk, D-vitamin og K2-vitamin er en god opskrift på at vedligeholde knoglerne. UniKalk har et bredt sortiment, der dækker ethvert behov for kalk.

Læs mere om unikalk her

 

Læs mere om: