Annonce
Biotherm-challenge

Drop morgenkaffen – og gør det her i stedet

Morgenyoga vil give dig fokus, ro og energi til at komme i gang med dagen – helt uden brug af koffein.

LÆS OGSÅ: Følg vores challenge - og få sundere vaner

Morgener kan være hårde. For os, der ikke er ekstremt A-mennesker (åh, bare vi var), kræver det virkelig motivation og styrke at rulle ud ad sengen, så snart vækkeuret ringer. De fleste dage vakler vi direkte fra sengen ud i køkkenet for at få lavet en kop kaffe – og endelig føle os som et normalt menneske, når den er drukket. Men hvad nu, hvis vi siger, at du ikke har brug for koffein for at få energi om morgenen, at du kan bruge morgenyoga i stedet? Alt, du har brug for, er en måtte, nogle få minutter og en lille smule viljestyrke (for at holde snitterne fra snooze-knappen, når alarmen ringer), og så er du faktisk klar.

Yoga sætter en god tone for resten af dagen
Har du nogensinde lagt mærke til, at din elskede kop morgenkaffe kan give dig uro i kroppen og nærmest gøre det endnu svære at holde energien oppe, når du først når frem på arbejdet? Hvis du i stedet laver yoga, vil du føle dig rolig, mindful og fokuseret – en rigtig rar måde at få dagen skudt i gang på. Studier viser også, at yoga kan reducere træthed med 57 %. Er du ved at være overbevist?

En livgivende morgenrutine
Alt efter hvor træt du føler dig, og hvor meget tid du har til det, kan du gentage morgenyogaprogrammet en, to eller endda op til fem gange. Hemmeligheden er at lytte til din krop og bruge programmet som en guide. Justér det endelig, så det passer bedst til dig.

1. Begynd med skiftevis at svaje og skyde ryggen som en kat. Det varmer rygsøjlen op og løsner musklerne efter nattens søvn. Ved hver indånding svajer du ryggen, og ved hver udånding runder du den. Gentag det et par gange og bevæg dig så over i en planke.

2. Stå i planken i nogle sekunder – eller minutter, hvis du virkelig er motiveret – og brug så hænderne til at presse dig selv tilbage i ”Hunden”. Tag små skridt på stedet for at varme musklerne i ben og fødder op, og gå eller hop så fødderne frem til det forreste af måtten. Hold stillingen igennem et par åndedræt, og stræk så armene op over hovedet og stå helt stille i fem indåndinger – det vil give en følelse af ro og fokus.

3. Fold derefter overkroppen frem og ned til fødderne (så langt du kan), og ånd ind og ud ti gange. Stil dig derefter ret op og ryst arme og ben, og stil dig så med spredte ben i kriger-stillingen. Den vil få dig til at føle dig stærk, selvsikker og klar til at klare dagens udfordringer.

4. Til sidst lægger du dig på måtten med benene foldet under dig og armene strakt foran hovedet i "Barnets stilling". Slap af i stillingen i et minuts tid, mens du koncentrerer dig om dit åndedræt. Gentag, hvis du har brug for det.

Mange af os er nok vant til, at der skal kaffe til om morgenen, men det er ikke nødvendigvis den eneste måde at vågne rigtigt på. Morgenyoga er et fantastisk, sundt alternativ, som vil få dig til at føle dig stærk, opladt og uovervindelig fra morgenstunden.

 

BIOTHERM-CHALLENGE:
Følg Camilla fra FEMINAs vej til MORE HEALTH på 6 uger HER >